Hur kom Bibeln till?
Avsnitt #1

Hur kom Bibeln till?

Det här är första riktiga avsnittet i den här kursen. För att lägga en bra grund handlar det här avsnittet om hur Bibeln kom till och om den går att lita på som historisk skrift.

Bibelställen som tas upp:

  • 2 Timoteusbrevet 3:16
  • Lukasevangeliet 1:1-4
  • Markusevangeliet 15:21

Saker att reflektera över:

  1. Vad var din bild av Bibeln innan du hörde det här avsnittet och hur har den bilden förändrats?
  2. Fanns det något i avsnittet som talade extra mycket till dig?
  3. I avsnittet tas flera argument upp för att visa att Bibeln är tillförlitlig rent historiskt. Var det något av argumenten som du inte köpte?
Avsnittet i textform
Denna transcript är auto-genererad och kan innehålla fel.

0:27
Hej och varmt välkommen till grundkurs i kristen tro. Det är Irene som pratar här och här. Och så grymt att du är med oss idag! Asså fatta att du har bestämt dig för att du vill göra den här kursen, så high five till dig! Det kommer bli riktigt bra och jag har precis klivit in här och lyssnat på det första avsnittet så skulle jag vilja peppa dig för att gå in och lyssna på intro avsnitt som har siffran nummer noll. För att så snackar vi lite om hur kursen är uppbyggd, vad du bör tänka på, vad vi kommer ta upp och mycket annat som kan vara väldigt viktigt och bra att ha med sig så att man har lite koll på grejer. Verkligen. Ja och idag så ska vi prata om något som är riktigt, riktigt bra. Det kommer jag säga att varje avsnitt vi har kommer att tycka att allt är bra och viktigt.

1:18
Är.

1:18
Bra.

1:19
Det är det spännande.

1:20
I serien och vi.

1:21
Får säga att det är.

1:22
Exakt just så. Men visst är det lite grunden kan man säga. För att nu ska vi bygga huset och nu behöver vi ha en bra grund liksom så att det inte bara fallerar. Och idag så ska vi prata om hur bibeln kom till, för genom hela den här kursen så kommer vi faktiskt gå igenom det eller referera till bibeln och vad det står i bibeln och så vidare. Och då kan det vara bra att man faktiskt får med sig en förståelse för varför vi tycker att Bibeln rent historiskt är en tillförlitlig skrift. Men även faktiskt kommer vi nämna just de övernaturliga dimensioner som Bibeln har i sig också. Varför vi tycker att det finns två olika skäl till varför man kan tro på det. Så det kommer att bli riktigt, riktigt spännande och spännande. Fest festen gör sitt alltså.

2:08
Fast på svenska.

2:13
Så det lär ju bli bra alltså.

2:15
Det blir riktigt, riktigt spännande. Och det är ju att att första avsnittet så vill vi precis som i denna nämnde, lägga en grund för att om det är så att man går runt med tankar om att Bibeln kanske inte är tillförlitlig eller att det är att man inte kan lita på den, då blir det svårt egentligen att ta sig igenom den här kursen. För vi kommer referera till Bibeln hela tiden och det är lite som att man man går på universitetet och så rekommenderar dom massa böcker som man ska läsa och köpa och samla kursmaterial. Men så någonstans i bakhuvudet så tänker man att när man väl vet att det där är nog lite falskt och det där är nog nog inte det stämmer nog inte och man litar inte på det som står i böckerna och så vidare. Då och då har man liksom slösat bort två eller fem år av sitt liv på att gå på universitetet, men man har inte lärt sig någonting för att man har inte trott på det man har fått höra liksom. Så därför är det viktigt att hålla sig till grunderna så att du och jag förstår att Bibeln. Jag behöver inte hålla med om allt som står i Bibeln, det är inte det som är poängen nu. Men jag behöver i alla fall förstå att Bibeln rent historiskt är en tillförlitlig skrift. Och det säger liksom historiker och vetenskapsmän och kvinnor. Och så är det liksom allmänt erkänt att det är på det sättet. Men vi ska prata om lite. Hur kom Bibeln till och varför går den att lita på rent historiskt?

3:39
Ja, det kommer bli riktigt spännande. Det vi kommer fokusera på är ju mycket Nya Testamentet just nu så att vi liksom pratar om dess Nya testamentets tillkomst och sen Gamla Testamentet så kommer vi nämna det vid nästa tillfälle då vi pratar. Så jag förbereder det nu att första avsnittet kommer vara extra långt så att du får se det som den en slalombacke som du ska skjuta upp för. Och när det väl kommer upp dit så kommer det vara så super nöjd över dig själv och din insats att du klarar det. Och sen så blir det bara en och en halv banan nerför bara glider iväg lite. Men det blir toppen! Och det spännande med bibeln faktiskt. För precis som du nämnde hemma så är det faktiskt allmänt erkänt att rent historiskt så är det en skrift som man erkänner och det kanske inte är så att alla förstår det här eller vet om detta för att det inte alltid är det man kanske ser när man hör andra kommentera via sociala medier och så vidare. Men man kan ju absolut säga att Bibeln som bok är väldigt unik och den har ju flera tusen år på nacken.

4:42
Verkligen en jätte unik bok och du hittar det. Du kan liksom inte jämföra den med någonting annat som som som finns. Inte liksom Koranen i Bagdad dit allmänheten hade en duk eller belysning. Skrifterna blandar ihop det, tro det hinduiska.

4:57
Det ska låta så.

4:58
Och du kan inte jämföra det med någonting annat, samtidigt som det är en historisk. Skriften har flera tusen år på nacken, som du sa. Den blev skriven för flera tusen år sedan så finns det miljontals människor runt om i världen som har den här boken vid sitt nattduksbord och läser den med jämna mellanrum. Visst läsa den varje dag och liksom tar till sig det som står. Och normalt sett så brukar det inte vara så utan normalt sett brukar det vara så att är det en bok som är så pass gammal som Bibeln är, då har den snarare hemma på ett museum och så går man dit och så tittar man liksom och fascineras och är lite nyfiken och känner sig så klok och smart när man är där. Men det är ingenting en skriftlig som alla har i sin ägo på ett på det sättet och det kan vara viktigt att få med sig att just att det är så pass gammal bok och den behöver hanteras på det sättet också. Det måste förstå, liksom språket den är skriven på och utmaningarna som finns med att det är en så pass gammal skrift och så vidare. Allt det där måste man ha med sig på något sätt.

6:02
Verkligen. Och det är ändå ganska fascinerande nu när du efter det här, efter att ha lyssnat detta kommer bli, tror jag, ännu mer fascinerad kring Bibeln och att man har det så lättillgängligt som du säger att egentligen, om man tänker på allt den har gått igenom, alla processer och hur gammal den är så hör den hemma i musik. Men att du och jag bara kan köpa det i en bokhandel hur enkelt som helst eller.

6:24
Ladda ner det som en app som vi pratade om i förra avsnittet. Men den är också unik av ett annat skäl och det är, och det är att det är väldigt, väldigt vanligt i vårt samhälle att personer slänger ur sig lite slarvigt att Bibeln är en sagobok.

6:39
Den har man ju hört förut och jag kan ju bli lite smått provocerad faktiskt när jag hör någon säga det där får jag bli. Men det finns ju inget vett bakom den där argumentation som man försöker.

6:50
Det är inget.

6:50
Argument. Nej, det är inte det heller. Men bara än en klantig åsikt skulle jag vilja säga för att det blir så här. Men jag kan inte tro på dig i nästa mening vad du ska säga. För det finns ju liksom inte. Det är inte historiskt korrekt att ens nämna det, att Bibeln är liksom en sagobok precis där.

7:05
Men jag gör det. För mig gör det inget att folk säger så. Men men, för mig blir det mer att jag säger mer om den personen än om själva bibeln för att det ganska så

out bildat är lika med en outbildad grej och säga att bibeln är en sagobok. För det kommer vi upptäcka här. När vi bläddrar lite i Bibeln att Bibeln är den historiska skriften innehåller historiska berättelser med riktiga platser och riktiga kejsare och som nämns vid namn och händelser och så vidare. Sen innehåller den en massa mirakler och så vidare. Att syn på Gud är liksom övernaturligt överhuvudtaget i sig. Och det är inte poängen med första avsnittet att vi ska läsa om vad som ska inom citatet kan bevisa att Bibeln att du kan lita på att mirakler har skett på riktigt, utan i första avsnittet vill jag bara berätta Hur kom den till? Och varför kan vi lita på att den rent historiskt är korrekt och att den går att lita på så att säga?

8:08
Men precis. Och vi kommer ju snacka med mer om det här, att det finns ju mer belägg för Bibeln än någon annan historisk skrift. Så vi kommer nämna lite kring det alldeles snart. Men annars som bibeln också har. För det är ju så att man liksom tror på den rent historiskt och den har kommit till och det känns sig så. Men sen så har den också den här övernaturliga dimensionen i sig att att det är Guds ord till människan idag. Det är Guds budskap till människan och i den kristna tron så ser man där att det är Gud som har använt helt vanliga människor och inspirerat dom till att liksom skriva. Allt detta som vi kan läsa om senare i Bibeln idag.

8:43
Och jag tänkte vi skulle läsa våran allra första bibeltext rätt stor nu. Så nu är det dags liksom att plocka fram din pappers bibel eller plocka fram din app. Och varje gång vi läser en bibeltext så är det helt okej att bara trycka på paus och kolla upp det här. Och jag lovar dig att det kommer ge dig så mycket mer av den här kursen om du själv kollar upp det och läser än om du bara lyssnar lite på förbifarten liksom. Så vi börjar med första. Den allra första bibeltexten och då kommer den utifrån ett ställe i Bibeln som heter Andra Timoteus brevet, kapitel tre och vers 16. Och den här finns alltså i nya Testamentet. Och har du en app så är det väldigt enkelt att bara klicka sig fram utifrån och bläddra igenom listan. Och har du en pappers bibel så är det hyfsat långt bak i bibeln som i andra delen och då står det så här.

Hela skriften är inspirerad av Gud och kan användas då man undervisar, tillrättavisar, korrigerar och fostrar till rättfärdighet så att den som tillhör Gud blir väl rustad, rustad för alla goda gärningar. Och nyckel versen eller nyckel meningen det just är att hela skrifterna och hela Bibeln är inspirerad av Gud och vissa andra bibelöversättningar säger Hela Skriften är utan avgudar, så det är Gud som håller fram det. Han som är författaren. Och så är det vanliga människor som har skrivit det här. Och är det Guds ord, då borde den Gud är allvetande. Då borde den inte innehålla en massa fel och sagor och sådana saker, utan de bör hålla någonstans när man granskar den. Och det är det vi tänkte göra i det här avsnittet, bland annat.

10:38
Men jag nämnde i början att vi skulle ju svara på den här frågan hur kom Bibeln till? Och det kommer vi svara på. Men innan vi gör det så behöver vi också förstå varför kom Bibeln till? Och vi kommer ju fokusera mycket nu på Nya testamentet som vi nämnde tidigare. Men man kan ju säga så här att det hela började just att Jesus kommer in i bilden.

10:58
Exakt, De kristna tror ju på Jesus som är Gud själv och då är det så här att inom judendomen så tror man på något som kallas för Messias och det här är en person som man har liksom trott på i tusentals år och man väntar på att det ska komma en person som ska befria judarna som ska komma med återlösning liksom. Och allting ska bli bra när den här personen kommer. Och just under den här tiden när Jesus kommer så är judarna under romersk ockupation.

11:26
Just där.

11:27
Och och då börjar dom tänka att att den här Messias som ska komma, det borde vara något som kommer och som ska befria oss från romarna, liksom deras bild av vad det som ska som ska hända. Och sen är det mycket riktigt så att Jesus kommer in i bilden. Men besvikelsen är ju enorm för att Jesus kommer inte med en vit häst och riddar rustning och liksom som 111 general som ska befria judarna, utan han kommer som en ärt än en bäbis. Han kommer född i ett stall eller i en sjö, i en grotta som man också tror att det gick till bland djuren i fattigdom liksom. Och så växer han upp och. Och när Jesus då börjar ha en offentlig tjänst och börjar berätta om det här, så samlar han tusentals människor och får verkligen rockstjärnestatus. Han liksom. Men sen så kommer ju det här att Jesus istället för att befria judarna i stället för att det blir som en revolt och allt det här, så går Jesus och dör på ett kors. Och besvikelsen är ju enorm. Men det häftiga i det då? Och det ska vi återkomma till. Det att Jesus uppstår från de döda och det är en del av, liksom det kristna, den kristna berättelsen, att Jesus uppstått från de döda. Och så möter han sina lärjungar. Han möter dem en och en, han möter de också i grupp och vid ett tillfälle så står det att han möter 500 personer på en och samma gång och sen så startar en rörelse och det här börjar sprida sig och på ganska kort tid så går man från ingenting till att bli ungefär 1 miljon människor som är kristna på bara cirka hundra år.

13:07
Och då får man ju tänka på att 1 miljon människor på den tiden var en enormt stor befolkning.

13:14
Verkligen. Så man stegvis är den största stad. En av de största städerna på den tiden var Rom och den var runt 200 till 250000 invånare, alltså inte mycket större än Uppsala till exempel i Sverige. Så det här var enormt många människor och det blev verkligen ett en rörelse. Sedan uppstod behovet att nu när vi är så många människor att vi behöver skriva ner det som har hänt, vi kan inte bara föra det vidare från mun till mun muntligt. Det ska vi återkomma till också. Betydelsen av det här muntliga. Och det var precis det man man började göra. Man började skriva ner det som hände och bland annat så var det fyra olika personer som skrev ner det som hände innan Jesus dog på korset och efter korsfästelsen och uppståndelsen. Och det är de vi kallar för evangelierna.

14:03
Just det, de du kan läsa om i Nya Testamentet som heter Matteusevangeliet, Markusevangeliet, Lukasevangeliet och Johannesevangeliet och sedan efter det så har man ju Apostlagärningarna och Apostlagärningarna är ju ett brev där det beskriver allt som händer efter att Jesus då uppstod och visar sig för alla dessa människor. Vad lärjungarna gjorde och den tidiga kyrkan som liksom kom till och hur resten av av den kristna tron spreds runt om i världen. Och sen efter det så kommer ju massa andra brev som han skrev och skickade till de kristna i de olika församlingar runt om i området.

14:36
Och de här breven är ju lite extra intressanta för att de breven skrev man till exempel Man kan ha befunnit sig i ett fängelse och så skrev man ett brev därifrån. Eller så vill man adressera en speciell situation i en av församlingarna. Så en av författarna skriver ett brev och skickar till den kyrkan och det man gjorde då, det man skickade. Då det här brevet till en stor församling och runt den stora församlingen så finns ju massa små församlingar i byar och så vidare. Så man tog det här brevet, man läste upp dem för församlingen och sen skrev man av det här brevet och så skickade man den vidare så att alla församlingar kunde ha en kopia just där. Och plötsligt så fanns det massa av de här breven som skickades i omlopp. Och om man visste liksom att det var lärjungarna som hade skrivit de här och man började bygga sin lära på evangelierna, Apostlagärningarna och de här breven.

15:31
Men det var vad man gjorde med de här breven var att det dröjde ett tag innan man skrev, liksom det första brevet. Det var det tidigaste var ju ca 20 år efter att Jesus dog, så man skrev liksom ner det här första brevet som skickades vidare.

15:46
Exakt. Och det här då? Det här med tillförlitligheten kommer in i bilden och då kan man tänka sig 20 år. Det är väldigt lång tid.

15:54
Ja, det kan man ju tycka. Man kommer inte ens ihåg något för lunch liksom förra veckan eller något sånt där. Så det kan kännas lite så är det. Är det SIF liksom? Tycker man hade tillräckligt kort tid för att ha det här som en tillförlitlig liksom historisk skrift.

16:08
Så det ska vara på en dotter som är tio år och brukar. Jag älskar när barn säger så här är det när man pratar om hela mitt liv har jag gjort den bara tio år gammal. Men det finns folk som lyssnar på det här som inte ens har fyllt 20 år och 20 år liksom. Det är hela ditt, ditt liv och det kan man tänka om 20 år. Det är ju jättelång tid och går det verkligen och lita på det då? Och det som är viktigt att känna till i det här, det är att den här kulturen är helt annorlunda än den kulturen vi har nu. Och det är motsatsen. I dag så är det ju instängt och det ska vara Instagram där korta klipp det dikt och klipp och vi får liksom. Det här har snabba.

16:52
Nyheter som en löpeld i dag. Alltså du kan ju bara skriva en grej och så vet någon på andra sidan jordklotet direkt liksom.

16:59
Precis. Vi har utmaningar också med den nya tekniken. Tar också med sig det här med. Fick nu A i som kan manipulera ansikten och det kan få presidenten att säga tokiga saker och så vidare. På den tiden så de allra flesta människor kunde varken läsa eller skriva och därför så var berättar konsten super duper viktig Och så lika viktigt är det att i dag kunna skapa ett tryggt och komplett fejs på kontor och likadant lika viktigt som det är idag att att liksom kunna skriva på ett tangentbord och skriva lagom snabbt. Lika viktigt var det på den tiden. Och att bemästra berättarkonsten. Så allting som hände berättades vidare från generation till generation. Och det gjorde att den här berättarkonsten liksom utvecklades. Och det var det inte. Som i dag när man ska återberätta en händelse och så lämnar man och utelämnade man liksom 50 % om man överdriver 20 % av vad som hände. Polisen kommer så händer det liksom. Utan den här var det väldigt viktigt och väldigt noga med att allting gick exakt rätt till så att det satte det. Och det måste man liksom ha med sig när man gör. Man tar det här i beaktning.

18:13
Men precis. För det fanns ju ingen tryckkonsten på den tiden utan det kom först senare och då var det verkligen den här skickligheten som man hade som du säger i hemmen och det man. Man kan väl inte säga att det är som viskleken eller det här när man berättar här, men jag hörde att det här hände och som vi skrev till CD till grannen och så höll man på på det sättet utan det var väl saker. När man berättade så var det väl liksom att man var publik med det.

18:38
Ja precis. En del tänker liksom jämförde just med det här med viskleken. Vet man säger

till en person så ska den viska den vidare och så på slutet så visar det sig att man sa någonting helt annat. Och det är så långt ifrån det här som det kan komma. För att för det första viskleken då du någonting till en person som ska skicka den vidare till en annan som ska visa den. I det här fallet så viskades det inte för att det här var någonting offentligt, någonting publikt och det var tusentals människor som såg det här. Och det var inte bara liksom vad ska man säga, kören som såg det eller som lärjungarna och favoriterna liksom följa, utan romarna var där när Jesus korsfästes, judarna var där, lärjungarna var där och alla de hade motstridiga intressen liksom. Och alla såg det som hände. Så det som hände liksom hände inte på en bakgata någonstans inom någon gränd eller det var någon obskyr klubb eller pub eller nåt sånt här, utan utan. Det här hände liksom mitt bland folken. Alla visste om vad som vad som hände och det skulle man kunna jämföra med till exempel att i dag. Det bidrog också till att då att om någon som såg det här berättade vidare på ett felaktigt sätt så rättade man till det för att andra andra såg det också. Och rättade man till den här berättelsen och en bra bild och liknelse för det är det typ att när man reser i Sverige så är Idol väldigt stort, även om det är lika stort som det var förut i större men i stort. Och låt säga då att i morgon så är det Idol final och så alla tittar på idolfinalen och så är det en person som vinner och den personen heter Kajsa. Så jag hitta på ett namn för att om du lyssnar på det här om några år så ska det fortfarande.

20:37
Vara lika galet.

20:41
Men så är det en person som heter Kajsa som vinner hela Idol, tar hem alltihopa och får ett skivkontrakt och allt vad det nu är. Och sen dagen efter så kommer du till jobbet eller till skolan och så säger någon så häftigt det var att att Bertil vann liksom hela hela Idol eller Mohammed vann hela Idol. Vänta nu lite, det var inte alls Bertil eller Magdalena utan det var faktiskt Kajsa som vann. Och det här kollektiva. Att alla hade sett den här tävling och alla visste vad som hände och om en tidning eller någon annan skulle skriva fel om det här så skulle man hjälpas åt och rätta till det. Det var så det var, till skillnad från viskleken där man viskar ett ord till en person så ropade man ut det här till tusentals människor samtidigt, just som om vi skulle leka viskleken på det sättet i stället för viska så skulle jag säga ordet jättehögt. Då och då skulle det vara jätte enkelt för den sista personen då och veta vad ordet är.

21:40
Ja men det som är intressant också som du säger kan man var att när man såg den här korsfästelsen som ett exempel där så var ju Jesus mamma där väntade, där följde efterföljarna vad lärjungarna. Men det var också många människor som inte trodde på honom, som inte alls var liksom en efterföljare till Jesus eller trodde på det han sa osv. Även de var där och bevittnade så att även efteråt, som när Bibeln pratar om att Jesus visar sig för så många människor att det var inte bara 40 eller 20 eller det var ju flera hundra tals människor som också fick liksom se honom så att det också var ganska häftigt att allt skedde i det öppna. Det var ingenting som var då, alltså bara exklusivt för några få utvalda, utan här var man öppen och synlig med vad det var som pågick liksom.

22:24
Exakt. Och det här kan man fördjupa sig i väldigt mycket om man vill. Det finns såna här jurister och advokater som har tittat på det här och liksom behandlat det som ett vanligt fall. Och det finns ju många detaljer i den här. Till exempel att lärjungarna, de påstod att Jesus var uppstånden och man kan undra vart tog kroppen vägen liksom? Och så skulle det vara judarna. Judarna ville ju inte att att kristendomen skulle bli stor för de kristna. Kristendomen ansågs som en liten sekt på den tiden.

Romarna ville inte det för att Jesus fick plötsligt jättestor status. Han blev liksom erkänd som Gud och kejsaren ville inte det att de skulle kunna lätt. Om de var de som tog kroppen så skulle de lätt kunna säga Men här, här har ni Jesus. Just denna berättelse är falsk. Om det var lärjungarna som hade gjort det var illa i alla lärjungar utom en dog martyrdöden och man dör inte martyrdöden för någonting. Man vet är en lögn. Möjligen kan man dö för någonting som man tror är sant, men som inte är sant. Men om du själv har gömt kroppen och så vidare och så sagt det här kan man ju tycka om om man vill, men det är väldigt viktigt, inte sant?

23:35
Är verkligen det som är Det som händer nu är att breven som du sa tidigare hemma, de skrevs av och sen så skickades de då vidare. Det måste finnas någon slags

säkerhetssystem tänker jag när man skriva av de här breven så att inget annat liksom blev lite tokigt längs med resan om man säger så.

23:55
Precis så. En sak som är viktigt att känna till här, det är hur judarna behandlade Gamla testamentet. På samma sätt ungefär behandlade man nya Testamentet. Och då var det så här att när judarna skrev av att man inte hade tryckkonsten kunde vi liksom inte ta en skrift och bara trycka den i tusentals exemplar, utan ville vi ha en kopia till, ja då var det en stackare som skulle sitta och skriva av hela Skriften och judarna de vördade i Gamla Testamentet, sånt som för dem är Bibeln så pass mycket så den boken fick man inte ens röra med fingrarna att man hade. Man har en liten pinne, det kan du se i vissa synagogor med en liten pinne och längst fram så är det en hand men med ett pekfinger som man liksom. När man skulle följa med i texten så använde man den här pinnen så att man inte rörde texten så att den inte förstördes. Skrev man av en enda bokstav eller tecken fel så fick man skrota alltihopa och så fick man börja om. Så det var väldigt noga med att man skrev av liksom dessa skrifter jätte jättenoga. Och när man inte har några andra liksom verktyg och tilltal, då då utvecklar man den här konsten liksom. Tänkte hur snabbt vi skriver på ett tangentbord när.

25:03
Jag verkligen.

25:04
Gör det. Inte jag. När jag precis började lära mig och skriva, utan vi utvecklar som vi skriver utan att vi ens tänker. Och det finns ju till exempel vissa folkgrupper som har, som fortfarande inte läser och skriver, som har den här berättarkonsten. Ett annat exempel är blinda människor som börjar utveckla andra sinnen, till exempel de börjar göra ljud som studsar tillbaka, eko ljud kan de navigera sig fram och så vidare. Så kroppen har det en fantastisk förmåga att utvecklas åt ett visst håll om behovet finns.

25:37
Just det, det som fanns nu är man så det måste ha varit tusentals kopior i omlopp om man tänker på hur snabbt liksom den kristna tron spred sig är man i kyrkan. Man startade kyrka. Det var flera som behövde ha tillgång till de här breven och så vidare. Och det finns ju väldigt många kopior på just detta och väldigt mycket som man kan gå tillbaka till och titta på. Och vi har väldigt mycket belägg för just detta. Visst är det över 5000, tre 5300 grekiska handskrifter?

26:09
Precis, Vi kan bara förklara vad en handskrift är innan vi går in på på de här och något som är väldigt viktig att känna till och som många kanske inte känner till, det är att i dag har vi nästan inga skrifter direkt från den tiden eller hundra år före eller efter nästan ingenting. Det finns några undantag. Vi kan prata om det i nästa avsnitt. Så man pratar om till exempel när man citerar Platon eller Aristoteles, eller de här filosoferna i själva verket så har vi inte original skrifterna, utan vi har kopior av handskrifterna. Och då är det så här att en kopia äkthet kan bedömas på olika sätt med bland annat hur nära den är originalet som en kopia bara är några ä ett tiotal år från originalet. Då är det bra. Om det är flera hundra år så är det inte bra och det är då det här intressanta kommer in i bilden. Lite som du är inne på att om vi i de bibliska handskrifterna, de är ungefär några hundra år från originalet, bara några hundra år och då finns det flera tusentals kopior. Så du pratar bland annat. Det finns 5300 grekiska handskrifter. Precis, det finns 10 000 på latin och så finns det 9300 på andra språk som syriska, slaviska, etiopiska och arameiska bland annat. Och så lite andra språk finns det också. Jämför det då med till exempel Aristoteles eller Platon där så den den äldsta handskriften vi har är ca åtta eller 900 år äldre än originalet. När den kom 900 år efter originalet. Inte några hundra år som i vilket fall, utan 900 år. Och dessutom så finns det inte tiotusentals, inte ens hundratals, kopior av dessa, utan det finns 10 till 12 stycken kopior.

28:04
Ja, det är helt otroligt.

28:05
Och antalet kopior är väldigt viktigt därför att om det är så att den mänskliga faktorn finns, man kan ju skriva fel på en bokstav eller ett tecken, men eftersom vi har så många tusentals kopior om en kopia är fel, då jämför vi den med majoriteten av andra kopior och så rättar man till det. En gång. Så allt det här har bidragit till att vi kan veta i dag att den Bibel vi har i dag är samma skrift som var på den tiden och när det finns när man är osäker. Jo, det är det här som är det som älskar med Bibeln och som gör så trovärdigt. När du läser bibeln ibland så kommer du hitta ett ställe där det står att vissa handskrifter översätter den här texten på det här sättet och vissa och i vissa handskrifter så finns inte den här meningen med så den kanske har ramlat bort. Men det är väldigt enstaka fall och i de fallen som det finns så så skriver man ner det, man ignorerar inte det och tycker över det. Och framför allt så är det så att de de platser där det kan skilja sig lite grann. Ingen av dem förändrar någonting i grunden av vad kristendomen är, men

budskapet, teologin kring det och så vidare.

29:13
Men jag tänkte precis säga det, att det kompletterar oftast i alla fall de som jag har sett. Där det står i det finstilta så är det oftast kompletterat, liksom sammanhanget eller eller uttryck där med med ett annat ljus. Men fortfarande så är liksom själva kärnan budskapet. Men det är ganska häftigt, för när man tittar på det som du ser, Aristoteles eller Platon, alla de här, så pratar man om det med en hög säkerhet. Om att det här var verkligen den där massa av vad som hände och liksom hela den grejen. Så du tycker ganska.

29:41
Det finns inte minsta minst vid minsta misstanke att det jag citerade är fel eller eller så, utan vi bara tar för givet. Så summan av det här skulle man kunna säga att om om jag har svårt att lita på att Bibeln är trovärdig, då måste jag förkasta all historia från antiken. Det finns alltid det vi vi vet väldigt, väldigt lite skrifter och väldigt lite kring just den tiden huvud taget. Det står väldigt lite om kejsarna, till exempel i romarriket, men det står tusen gånger mer om Jesus. Så vill vi vill vi liksom förkasta Jesus och Bibeln, då måste vi förkasta all antik historia

30:24
Men då har vi kommit fram till att vi liksom har ganska bra skäl kan man ju lugnt säga till att tro att Bibeln är tillförlitlig som en historisk skrift. Men det som är häftigt med Bibeln är att Skriften i sig självt vill också försäkra sin äkthet, och det kan man ju titta på här i Nya testamentet, där en av

lärjungarna som heter Lukas, som faktiskt var en läkare som man, kommer att titta lite närmare på hur han skrev och hur han liksom sammanställde och skrev ner. De här har ögon, ögonvittnen och allt det som händer liksom runt omkring står i språk, människor och så vidare. Hur han strukturerar upp det som en läkare bör göra kan jag tycka. Så ser man det där hos Lukas också. Men i Lukasevangeliet i alla fall kapitel ett och vers 1 till 4, så pratas det om just det här med hur Skriften själv försäkrar sin egen äkthet. Och då läser vi då så att många har redan åtagit sig att sammanställa en skildring av allt det som har hänt i bland oss, i enlighet med vad vi har fått veta av de ögonvittnen som var med från början och som blev ordet tjänare. Men nu har också jag noga gått igenom alla fakta ända från början och bestämt mig för att i rätt ordning skrivna skriva ner de för dig högt ärade Topelius, för att du ska förstå att du kan lita på alla de upplysningar som du har fått där.

31:49
Och det här är precis som du säger, det här är super intressant för att vi pratade i början om att det fanns fyra evangelier, fyra historia skildringar om vad det var som hände och en av dem är skriven av en person som heter Lukas. Och Lukas var inte jude, han var grek och han var en lackade. Så när han fick höra att han själv aldrig träffat Jesus så han bestämde sig för att jag skulle göra en dokumentär om det här. Miljontals människor blir troende. De får sina liv förvandlade liksom de hjälper de fattiga och mirakler sker och så vidare. Jag måste skriva om det här så han bestämmer sig för att göra det och han har liksom tid för oss som målgrupp. Vi vet inte riktigt vem man tror att det är. En rik person som kanske har beställt det här, det här jobbet och så. Och så gör han det som en Uppdrag granskning kan man säga. Eller en dokumentär. Tänk dig Janne Josefsson eller någon som gör en dokumentär om det här med Jesus och det som är intressant. Och det är att som läkare, precis som du sa så dokumenterade han det väldigt, väldigt noga och i rätt ordning. Han intervjuar ögonvittnen, han intervjuar Maria, Jesus mamma, han intervjuar lärjungarna och andra personer runt omkring. Och en annan intressant sak, det var att Lukas nöjde sig inte bara med en massa intervjuer utan han ville följa med och se vad det var som hände. Han, liksom vi i vår tid som skulle vara som att han hade ett kamerateam med sig. Men om man kan läsa då i Apostlagärningarna som är den här delen som du pratar om, som handlade om vad som hände efter att Jesus dog, uppstod för i Apostlagärningarna, som också Lukas har skrivit. Så i första halvan så skriver Lukas i de form. Det finns något grammatiskt ord, finare ord för det, men han skriver liksom att de gick dit och dit. De gjorde si och så och de sa si och så och sedan någonstans i mitten så börjar han prata om i vi form. Just det, vi gjorde det här. Vi åkte över floden. Vi kom fram dit och sa si och så. Så han slog följe med lärjungarna för att se allt det här som hände. Han hörde dem undervisa och predika, Han hörde, han såg miraklen med egna ögon och så dokumenterar han allt det här till till två skrifter som blir Lukasevangeliet som historie skildringen om Jesus. Och sen då Apostlagärningarna som är vad som hände efter Jesus.

34:18
Ja, men jag kan ju rekommendera starkt att läsa Lukasevangeliet för att där så ser man också hur han är väldigt noggrann och liksom han går fram till saken tydligt och strukturerat så att man liksom hänger med i när han återberättar saker, ting, vad som hänt. Men det finns ju fler evangelier än bara Lukasevangeliet. Det finns ju tre andra där där de var väldigt nära. Jesus är Matteusevangeliet, Markusevangeliet och Johannesevangeliet. Det var ju lärjungarna som följde Jesus som gick med honom, som såg med sina egna ögon vad det var som hände. Och skriv ner det också.

34:52
Exakt. Och då är de här fyra evangelierna. Varför är det inte bara ett jobb där för att verifiera att 111 brott har begåtts eller ett hus brinner och så kommer massa människor på avstånd och beskådar det här och då hjälper det ju att vi får olika berättelser från olika perspektiv om vad det som hände. Skulle det visa sig att de här berättelserna motsäger varandra? Någon säger att huset brann, någon säger att huset exploderade, någon säger att det är en bulldozer som är huset. Ja, då kan man börja tvivla på att de här människorna ljuger. Eller någon av dem ljuger i alla fall. Men i det här fallet. Men om de här människorna skulle ge kompletterande information så. Den ena berättar att huset brann, den andra såg hur mamman sprang ut med vovven och ett av barnen. Ett tredje berättar hur gärningsmannen sprang iväg. Han såg en man med luva som sprang iväg och bildade en en fullständig bild av vad det var som hände. Och det är så. Vi ska förstå evangelierna att det är fyra personer som såg det här från olika perspektiv. Många av berättelserna överlappar varandra så de berättar liknande saker, men de berättar också unika saker från sina egna perspektiv. Så var och en har liksom sitt egna perspektiv och det kommer de aldrig någonsin säger de emot varandra, utan de kompletterar varandra för att ge den här kompletta bilden om vad det var som faktiskt hände.

36:17
Men precis, och det tycker jag blir mer trovärdigt faktiskt. För det är samma sak som om vi skulle gå iväg. Vi ska gå och handla mat och sen har vi med vår dotter där och det är kallt ute. Och när vi ska återberätta den händelsen att vi ska sätta på oss alla våra jackor och vi tyckte det var kyligt och så klev vi in i bilen och åkte iväg så skulle vi alla tre berätta samma poäng saker att vi skulle till affären. Men någon skulle se om jag hade min nya jacka på mig och vi skulle in till affären.

36:43
Jag skulle berätta att jag glömde nycklarna, blev irriterad, var tvungen att gå tillbaka.

36:47
Och någon annan skulle säga det var så kallt. Men jag såg liksom hur frosten lade sig på bilen. Du vet sådana detaljer, men det ena utesluter inte det andra, det vill säga att det inte är korrekt det man har varit med om, utan mer att man kompletterar varandra, vilket är häftigt. Men en annan sak också som man kan se kring det här, att skriften själv vill försöka sin äkthet utöver allt det här som vi har pratat om hittills är också att man gärna var öppen med att gå och fråga den här personen som jag refererat till då i skriften som har varit med om detta och kolla hur det verkligen var om du tvivlar på det jag säger här och nu.

37:22
Exakt det därför hela Bibeln är full sprängd med namn på platser, namn på personer liksom detaljer så att man kunde gå dit och kontrollera det finns till exempel ett ställe i Markusevangeliet som vi bara kan läsa. Det finns inte inte så mycket intressant i det, förutom just det här som vi pratar om nu. Markusevangeliet kapitel 15 och vers 21 och du kan pausa om du vill slå upp det där. Så det står så här att en man, Simon från kurerna, far till Alexandros och Rufus var på väg in från landsbygden och honom tvinga dem att bära Jesu kors. Poängen är inte att de ska prata om vad de som sagt står, utan just att han har flera namn. Det står Simon och inte vilken Simon som helst. En Simon från Kyrenia och i krönikan bor flera Simon, inte bara Simon från Kreta utan det är Simon från Kreta som är far till Alexandros och Rufus och alla dessa namn nämns just på grund av att om du tvivlar på att det vi skriver är rätt man, gå och knacka på hans hem och till Kyrenia, knacka på och fråga efter honom, knacka på hans hem och fråga så kommer han berätta att det var precis det som hände. De fick mig att bar bära Jesus kors åt. Och det här exemplet är bara ett av hundratals exempel i Bibeln där man nämner namn och platser och detaljer så att det väldigt enkelt går att dubbelkolla och fastställa.

38:50
Men det är faktiskt väldigt häftigt att det är så. Och ibland när man läser alla dessa namn, det är lite svårt att uttala kanske om man läser det första gången så man får ge det ett par försök. Men det är ju verkliga personer som heter helt annorlunda än vad vi heter i dag helt enkelt. Men det som är intressant med det här är att nu så sprider sig liksom skrifterna och den kristna tron sprider sig. Och någonstans där längs med resan så dyker de första lärjungarna och man kände kanske med var. Vi har inga ögonvittnen kvar. Hur ska vi liksom få ihop allt detta? För det måste ha varit också typ att det bara sprider sig över över hela liksom med den samtida världen där man kände väl behov av att faktiskt få ihop allt till till en samling.

39:34
Exakt precis så som de här breven och evangelierna. De skickades vidare till församlingar de skrevs av och skickas vidare igen. Vi får liksom hundratals, tusentals handskrifter. Men under den tiden, dels så dör lärjungarna då först lärjungarna och alla ögonvittnen dör, men dels så börjar det komma andra som börjar. Liksom vill jag känna på den här berättelsen? Som sagt, Jesus blir väldigt populär och då ska alla hänga på och då och då börjar de skriva egna skrifter och hitta på egna berättelser. Egna saker. Inte jättemycket men men. Men det händer i alla fall och det finns nu några skrifter som kallas för en Apokryferna, Nya testamentets Apokryferna. Det finns apokryferna inte, men de är något annorlunda. Nya testamentet. Apokryferna är rena. Vad ska man säga? Påhittade berättelser av människor som levde långt senare. Så apokryferna är ofta skrivna 150 till 200 år efter Jesus. Men folk började blanda ihop det här och då börjar man känna behovet av att vi måste bestämma oss nu. Vilka skrifter kan vi lita på? Vilka är liksom evangelierna? Vilka är breven som är skrivna av lärjungarna och vilka är det inte? Och då började då den här processen som kallas för kanonisering och och vad kanonisering betyder. Kanon betyder egentligen rättesnöre och man bestämmer. Man började helt enkelt att börja bestämma sig. Vilka böcker och vilka skrifter ska vi liksom följa och rätta oss efter? Och det intressanta med det här som är superintressant, det var att när Lukas som vi pratade om skrev det här, när Matteus skrev sin skrift, när Paulus sina brev. De hade ingen aning om att deras skrift en gång skulle hamna i Bibeln och bli en del av Bibeln. Och så skulle den läsas. De visste liksom inte det. Och därför ska man ha med sig i bakhuvudet att när jag läser Bibeln hade de här skrifterna inte hamnat i Bibeln. Då hade de här de här skrifterna blivit. Vi hade sett på dem som rena historiska skrifter i samma kaliber som Platons skrifter eller skrifter om romarriket eller grekerna eller vad det nu är. Men nu börjar man i alla fall bestämma sig. Och under den tiden, de första hundra åren, så hade man redan bestämt sig för att 20 stycken av dessa böcker. Det finns sju böcker i Nya Testamentet. 20 av dem var man 100 % säker på. Det här är bibliska böcker, de influerade av Gud och så var man osäker på sju stycken böcker. Men anledningen till att man var osäker på de här sju sista böckerna är inte för att man var utan var lite

tvetydigt eller så här, utan det var helt enkelt för att man hade skyhöga krav på liksom äktheten. Det var väldigt, väldigt viktigt att att det var att det var noga med det här och sen då några hundra år senare, att man hade bestämt sig kring det här. Och några hundra år senare så blev kristendomen statsreligion, Romarriket och då blir behovet ännu större. Nu måste vi inte bara bestämma vilka böcker som är trovärdiga, nu måste vi samla alla de här svaren och den för Bibeln så att säga. Och det var det som hände då i ett kyrkomöte i Laodicea år 363. Då samlades biskopar runt om från världen och man hade ett möte och på det mötet så bestämde man de här böckerna ska ingå i Bibeln och kring det här så finns det också lite,

liksom en del, använda det för att slå ner på äktheten genom att säga att men här var det massa gubbar som samlades och så var det ett långt bord och på bordet så fanns det massa böcker och så valde man och vraka vilka böcker som skulle vara med.

43:32
Jag tänkte precis på det. Det måste ha funnits ganska tydliga kriterier och det var ju precis det. Det fanns också på den tiden att det var ju de här, den första som som var väldigt tydlig, att den skulle vara apostolisk. Det var ett kriterium. Vad man menar med det är att det skulle vara ett ögonvittne eller någon som var i anslutning till en apostel som till exempel Lukas. Att det var en person som såg det med sina egna ögon eller kände den personen som såg det med sina egna ögon, så kunde man skriva ner det, att det var liksom en tillförlitlig källa på det sättet. Och sedan hade man det andra att det ska ha brukats och vara allmänt erkänt. Vi pratar ju om det här, att de här breven som har skickats ut skulle vara i det öppna, att man har använt de här breven. Det har delats ut i församlingar, det är allmänt erkänt. Det är ingenting som liksom är vid sidan av. Och det tredje kriteriet som också var oerhört viktigt, var att den skulle vara renlärig, det vill säga ett och samma budskap. Det skulle inte vara liksom att ta emot så fult utan renlärig. Och det är det här som är den sanna tron som liksom erkänns av alla dessa skrifter.

44:37
Exakt där har vi svaret på varför man var osäker på sju skrifter för att de var så höga så att så att man ville ha, och man ville bara försäkra sig om att de här skrifterna kunde leva upp till de här sju kriterierna. Men redan på hundra talet så var alla dessa skrifter redan bestämda. Det fanns redan bestämt i de här skrifterna vi tror på. Men och 363 så samlade man de här och för en sista gång så bestämde man sig för de här sju skrifterna som vi är lite osäkra på. Vi vi skärskåda dem liksom och se om de håller måttet utifrån de här kriterierna. Och de gjorde det och därför så hamnar de i Bibeln. Det finns till exempel ett av breven som heter Hebreerbrevet. Varför man var osäker på den var för att där vet vi faktiskt inte vem författaren är. Men när du läser den så. Det finns så mycket, så mycket inom kristendomen som går förlorad om det brevet inte finns med. Och den tillför väldigt mycket i teologi och liksom hur vi ska leva våra liv och historia så vidare. Vilket är väldigt sant. Så då bestämde man sig. Även om vi inte vet vem som har skrivit den så kan vi nog vara säkra på att det måste vara någon av lärjungarna eller ett ögonvittne i alla fall för att det går inte att skriva de här sakerna och inte har varit med från början precis.

46:00
Och det finns ju en kandidat som man tror är den som har skrivit just Hebreerbrevet, men man är inte tillräckligt säker för att våga gå 100 % på det än. Men det här är ju väldigt intressant, för det är ju den bibeln som vi har i dag. Det är ju den som du köper eller ladda ner eller vilket som som är en sammanslagning av alla dessa böcker. Alla dessa brev som liksom som vi har i dag, som vi kan ha nytta av att läsa om när det gäller Gamla testamentet så återkommer vi kring det till nästa tillfälle då vi ska prata lite om dess tillkomst i grova drag. Men det är ju så här i Nya testamentet i alla fall har kommit till. Och så. Bra jobbat du som har lyssnat så du har tagit dig genom hela den här lektionen och jag vet att det kan kännas att det är mycket, men lyssna på det igen om du känner att vänta nu, jag missar någonting så att du verkligen får med dig hur häftigt Bibeln egentligen är. Om man tittar på rent historiskt, hur den har kommit till, hur man har samlat ihop alla dessa breven, hur man har liksom känt att det här är ju det som är den kristna tron och som liksom Gud använder och talar in i människors liv än idag. Det är ganska häftigt.

47:03
Jättespännande Och nu vi ska avsluta här. Men i det här avsnittet så finns några punkter för reflektion och gör du då den här kursen tillsammans med andra så ta med dig de här. De här är punkterna för reflektion då och använda som ett samtalsunderlag om du skulle vilja det och diskutera lite kring det vi har pratat om så att du får bolla lite och reflektera. Tvivla gärna, Ställ frågor. Har du frågor, ställ dem till oss om du skulle vilja det. Du kan hitta oss på Tro och Livsstil på Instagram och Facebook där du skicka frågor till oss om det är någonting du undrar över.

47:40
Ja, verkligen. Så ha en underbar dag så återkommer vi snart igen. Så ta hand om dig.

Alla avsnitt