Vad handlar kristendomen om? (del 1)
Avsnitt #3

Vad handlar kristendomen om? (del 1)

Vad handlar kristendomen om egentligen? De flesta skulle nog säga att det handlar om att vara en god människa, eller om att tro på Gud.

Även om det inte är helt fel så är det inte främst det som kristendomen handlar om. Istället är dessa saker bieffekter på något annat. Vi vågar säga att de allra flesta nog ändå inte riktigt har förstått innebörden av kristen tro. I det här avsnittet i Grundkurs i kristen tro ska vi råda bot på det.

Bibelställen som tas upp:

  • Jakobsbrevet 2:19
  • Jakobsbrevet 2:10
  • 1 Moseboken 2:16-17

Saker att reflektera över:

  1. Vad trodde du att kristendomen handlar om innan du lyssnade på det här avsnittet?
  2. I det här avsnittet pratar vi lite om döden. Har du reflekterat över döden? Hur får det dig att känna?
  3. Håller du med om att alla människor är syndare, inklusive du själv?
Avsnittet i textform
Denna transcript är auto-genererad och kan innehålla fel.

0:28
Men hej och välkommen tillbaka till grundkurs i kristen tro. Det här är avsnitt nummer tre och jag som pratar är ju här, men ni känner mig vid det här laget.

0:38
Och Irene här också. Så kul att du är med oss.

0:41
Och vi har fått en rivstart nu med de första avsnitten som handlar om Bibeln, Bibelns tillkomst och trovärdighet. Och nu kommer vi egentligen in i det här som som är kärnan i det kristna budskapet. Verkligen. Om om att om man bara hade lyssnat på det här avsnittet och nästa dag, då hade man kommit väldigt långt faktiskt. Det ska man inte göra. Det har vi märkt att man inte ska göra på det här sättet. Och det här avsnittet heter ju Vad handlar kristendomen om? Och det är ganska bra fråga tycker jag. Och den är bra för att kristendomen, liksom vi bor i Sverige. Det finns en del som lyssnar på den som inte bor i Sverige eller internationellt.

1:25
Men de kan ju svenska så att vi inte talar på engelska.

1:28
Vi har folk från Finland och USA och Norge också och lite andra ställen. Men oavsett så kanske man befinner sig på ett ställe som liknar Sverige där det finns kyrkor överallt. Man firar jul och liksom man själv sjunger Kristus till jorden är kommen. Och alla de här sakerna men också. Och så liksom tar man för givet att alla på något sätt vet vad kristendomen handlar om. Men jag skulle vilja påstå att de allra flesta inte vet vad kristendom egentligen handlar om. Och det är egentligen det som det här avsnittet borde heta. Vad handlar kristendomen om egentligen?

2:07
Exakt. Men jag håller med dig faktiskt att det finns så många olika uppfattningar kring vad kristendomen handlar om och det kan vara uppfattningar som man har fått utifrån. Kanske att man har mött någon eller oförståelse. Eller bara liksom ryktesvägen eller bara ren okunskap att man inte vet vad det handlar om utan man tänker man vet. Det här är liksom den kristnas historia. Och så tänker man, det är ju att vara ett svar. Och jag själv till och med som faktiskt var uppvuxen i en kristen familj, hade ingen aning om vad kristendomen handlar om. Så var det i alla fall för mig. Jag påstår inte att det är så i alla hem, absolut inte. Men för min del var det så att jag hade någon som det gud där uppe. Och sen är det jag. Människan här är du Martin. Och sen så ibland så ligger man utan barn. Är det inte det det handlar om?

2:54
Eller? Det var lite som du sa innan vi började inspelningen av det här avsnittet, att det var först när jag förstod vad kristendomen handlar om som jag började förstå.

3:06
Det var därför vi inte tog med, det förstod jag.

3:09
Så vi fick göra det igen. Och jag skulle vilja hävda att att med stor sannolikhet så kan man få mycket aha upplevelser i det här också för att vi vill snudda lite på det. Du pratar lite om det att jag tror att de allra flesta människor tänker att kristendomen handlar om att vara en god människa.

3:30
Men absolut, det är det. Den klassiska liksom sättet. Men du ska ju vara en god människa. Du ska liksom du ska bete dig bra. Du ska uppföra dig bra. Det lite samma. Ett litet bättre sätt att leva. Manual då? Då kan du liksom vara kristen liksom Det hjälper och ger dig lite riktlinjer. Jag har också hört att många tänker så, men det är liksom en fin tanke som man har i den kristna tron. Och det är väl det det handlar om, att tänka på andra människor och liksom man ska göra. Men det är att försöka vara en liten god medborgare helt enkelt.

4:03
Och då och då blir det ju lite lättare att om det handlar om att vara en god människa så betyder det att det finns ett litet, nästan ett litet dömande i det kristna. Det är de goda människorna.

4:13
De tror sig vara bättre.

4:14
Än de är, lite bättre än alla andra. Och så finns det de som resten av människorna. Men det handlar inte först och främst om att vara en god människa, att vara en god människa. Är det en bieffekt av någonting annat? En annan sak som som folk tror att kristendomen handlar om, det är att man tror på Gud. Exakt på det här kan komma, för den frågan är som en chock för vissa som lyssnar på det här. Men men. Den här klassiska frågan tror du på Gud? Det är liksom det man kopplar till att vara kristen.

4:44
Ja, exakt så är det faktiskt den här typiska saken med då tror du på Gud. Men att bara tro. Jag brukar tänka så, att bara tro att Gud finns för andra. Inte så mycket egentligen, utan om jag tror på att Gud finns eller inte. Det förändrar liksom inte hans existens. Om hur jag tänker och resonerar, om om honom och frågan. Följdfrågan blir också lite så kan man säga att jag tror på Gud, men vilken gud då i så fall? Och hur kommer jag i kontakt med den här guden? Och hur ser den liksom resan ut och så vidare liksom. Så det är verkligen det här som du pratar om, det är det jag. Men man tror ju på Gud lite allmänt. Det handlar om att vara en god människa och precis som du säger liksom det, det är en bieffekt. Allt det där är bra. Så vi förespråkar liksom att du är en vettig person och att du beter dig bra. Men det är inte det som är kärnan med att vara kristen. Och jag brukar alltid resonera lite kring att för mig, som när jag pratar med folk och man pratar lite om vad liksom kristendomen handlar om med de här, liksom följdfrågorna som man får, så blir det lite för mig ett tecken på att man har inte riktigt helt förstått poängen med Jesus som är en ganska central figur i den kristna tron.

5:58
Precis så. Och liksom du sa att alltså oavsett vad vi tror om Gud, om vi tror att Gud finns eller om vi tror att Gud inte finns, så påverkar det inte hans existens. Om jag inte finns han så finns han oavsett vad jag tror eller inte. Och finns han inte så finns han inte. Oavsett vad jag tror eller inte så är det inte liksom vår tro som förändrar någonting och därför så blir inte det så relevant egentligen vad du och jag tror, utan det finns ett faktum och det är det faktum som är det intressanta. Precis vad jag sagt och pratat om i den här kursen. Att man kan ha med sig en bibel eller den här Bibel appen Redo. Och det här är ett sånt här tillfälle där vi ska läsa Bibel sticka och då kommer vi läsa från ett brev som ligger väldigt långt bak i bibeln som heter Jakobs brevet och vi ska läsa kapitel två och så ska vi läsa vers 19. Och det här handlar om just det vi vi berör just nu. Därför så här. Du tror att det finns en Gud i det här? Tror du på Gud? Du tror att det finns en Gud och det är bra. Det tror till och med de onda andarna och darrar. Eller en och annan översättning och bävan liksom. Exakt så att det här inte ligger som grej. Varför? För att tro på Gud blir lite orelevant. Att bara tro på Gud blir lite orelevant för att den här texten säger att till och med de onda andarna är fienden så att säga tro på Gud, men det gör dem inte till kristna eller att de kommer att komma till himlen eller precis vad nu kristendomen handlar om och det är det vi ska ta reda på.

7:30
Ja, men det ska vi göra och lite tillbaka till det som vi har pratat om. Jag menar, jag kallade mig kristen och jag sa att jag tror på Gud, men jag, jag missade nästan hela poängen med vad den kristna tron handlar om. Så frågan är vad är det vi tror på egentligen? Kom igen nu, Kom fram till svaret kanske man liksom tänker. Och i kyrkan så brukar man ju säga så här att vi tror på evangeliet och evangeliet. Det betyder ordagrant glada nyheter. Alltså vi tror på ett budskap som ska ge dig hopp, som kommer med glädje.

8:00
Här har vi ett jättebra tips då just det här är att när du hör någon prata om kristendomen och det den personen pratar om inte låter som goda och glada nyheter, då är det troligtvis inte kristendomen.

8:12
Det betyder att det är någonting som inte stämmer där, helt klart.

8:15
Då är det precis så och det är de glada. Och de goda nyheterna i det här avsnittet är just att evangeliet, kristendomen är goda och glada nyheter. Sen kommer det här avsnittet att inte vara jättegod nyheter utan den kommer att vara väldigt dåliga nyheter. Och det är just då för att om det ska vara goda nyheter, då måste det ha hänt någonting dåligt först och sen kommer goda nyheter ungefär. Typ att de goda nyheterna är att kriget är över. Men de dåliga nyheterna är att vi har haft krig i tre år och många människor har dött. Eller? De goda nyheterna är att jag och min fru har återförenats efter att ha varit separerade. Det är de goda nyheterna, men de dåliga nyheterna är att vi har varit skilda i några år och nu när vi återförenas så

finns det goda nyheter så betyder det alltid att det finns dåliga nyheter som sedan har blivit goda.

9:09
Exakt. Men det är jättebra för att det är det vi ska precis göra just nu. När du säger det här, men att vi kommer att lägga lite grunden och förståelsen för hur vår sits egentligen är och sedan så ska vi prata om vad som är lösningen och hur det faktiskt kommer att se ut.

9:31
Och som sagt så är kristendomen glada nyheter. Det är så att säga att evangeliet är evangeliet betyder glada nyheter som vi sa precis. Och jag tänkte att vi bara skulle börja med och berätta som mänsklighetens historia i väldigt, väldigt korta drag. Och som sagt, det här avsnittet kommer vara lite negativt för att nu kommer vi prata om goda nyheter. Vad hände innan de goda nyheterna ägde rum? Det händer någonting och vad var det som hände som sedan blev löst så att det blev goda nyheter?

10:03
Ja, men det ska vi prata om och vi behöver verkligen lyssna på del ett och del två för annars får du inte med dig hela bilden. Superviktigt! Men om vi backar bandet och så går vi hela vägen tillbaka från liksom början där vi ser hur Gud fanns där innan det fanns och innan det fanns något annat, så var Gud här och existerade. Och det Gud gjorde var att han skapade människan och han skapade människan för sig själv för att han ville ha en relation till människan och han önskade ju att människan skulle älska honom frivilligt. Och det är ju den här fria viljan som du och jag har, att utifrån vår fria vilja så väljer vi någon att älska den personen eller så väljer vi att inte älska den personen. Och där tog Gud än en risk kan man säga och gav människan just den här fria viljan. För att det är liksom det enda sättet för att verklig kärlek ska uppstå. Och annars så blir det ju liksom som om man är förprogrammerad i att älska någon och då är det inte äkta kärlek utan då är det någon annan som har bestämt det om mig, att jag ska göra det.

11:04
Exakt. Men tänk om du och jag typ eller tänk om vi gifter vi är gifta. Men tänk om några år och så får jag reda på att du egentligen bara är programmerad att älska.

11:15
Det hade varit helt galet.

11:16
Är inte det sann kärlek? För då har någon liksom bestämt åt dig att du ska göra detta. Och precis som du sade så, så är det risken med att ge någon frivilliga. Det är just att de kan göra väldigt mycket gott med den fria viljan. De kan älska Gud, de kan vända sig till honom, men de kan också göra väldigt mycket ont. Och det finns inget sätt att skapa att att skapa förutsättningar för kärlek utan att samtidigt addera frivilliga i det. Liksom det går inte.

11:46
Nej, precis. Och det är väl det som Gud också förstod och visste om och därför så tog han den risken. Och vi ser här i människans historia att människan använder den fria viljan, men den gjorde det genom att gå en helt annan riktning än det som Gud faktiskt önskade i början. Så vad vi gjorde var att vi ville inte ha den här relationen till Gud. Vi valde bort honom när vi valde bort Gud. Det är då vi ser en förändring i människans historia där mörkret kommer in, skammen kommer in och liksom allt blir desorienterad orienterat kan man säga ja till det som man kan läsa om som heter syndafallet. Liksom människans är det här att vi gick isär ifrån våran relation till Gud. Det var någonting som hände där. Så kontakten med Gud bröts och då kommer igen den här skammen av att jag kan inte liksom vara med Gud och det blir ju den här stora liksom gapet däremellan.

12:39
Och det här var alltså två av de första människorna, Adam och Eva, som som gjorde detta och och skammen kommer in. Och det ganska intressant i de här berättelserna. När man läser Första moseboken. Att Adam och Eva går i princip nakna i Edens lustgård för att de har ingen skam i kroppen, eller man ska säga att de är liksom bara fria och gå där. Men när kontakten med Gud bryts, när de äter av kunskapens träd, vi ska återkomma från det, så får de kunskap om sin egen brist, helighet. Och plötsligt så pekar hon på varandra och säger men hallå, du är naken och så springer de iväg och tar dina fikonlöv eller löven eller vad du är och täcker sig med den. Det har sagts att bilder på två, en man och en kvinna och så har de liksom framför sina könsorgan. Och det är ju för att skam. De blir liksom skamfyllda och så. Och så såg de sin egen nakenhet, sin egen brist och försökte täcka den på ett mänskligt sätt.

13:38
Precis så där har vi den här synden som kommer emellan. Liksom om vi ska prata lite om vad vad synd betyder egentligen. Men med faktum är den att Gud kan inte plötsligt umgås med syndiga varelser, för Gud är helig. Han är perfekt, han är ren. Och Bibeln pratar om att syndens lön är död, säger Bibeln. Och det var just det här valet som Adam och Eva då gjorde, liksom som representerar hela mänskligheten. Också i att de valde ju en väg som innebar död. Och det kan vi se vad Bibeln pratar om idag. Den är inte bara den fysiska döden utan här talas det om en andlig död. Vi ska gå in på det lite mer och man kan tycka lite och sedan när vi återberättar det här i väldigt, väldigt korta drag, vi ska prata lite mer ingående kring det liksom. Och så tänker man som Adam och Eva så kunde de inte bara snälla ha tänkt ordentligt så hade vi haft en värld och frid eller massvis med saker.

14:28
Men jag är så tacksam att jag inte är i deras skor.

14:32
Ja, det är också precis så det är. Just det här att det är inte bara Adam och Eva fel liksom, utan jag tror att även vi har valt att göra det som inte är rätt. Även vi har missat Målet med.

14:46
Varje människa som föds in i den här världen har gjort ett eget syndafall som vänt sig bort från Gud och och och gjort samma sak egentligen som som Adam och Eva gjorde. Så det här är ingenting som man kan skylla ifrån sig. Men det här är Vi har ärvt det här annan värld, utan det här har varje människa gjort sig skyldig till och det kan börja väldigt, väldigt tidigt. Ett litet barn kan vara egoistiskt och liksom gråta och störa hela familjen, väcka hela familjen mitt på natten utan någon och bry sig precis.

15:19
Men så är det faktiskt. Och det jag älskar som som gör just det som särskiljer liksom den kristna tron från allt annat tycker jag är att man ser hur Gud är och vem han är och man ser hans hjärta och hans kärlek för människan, för Guds plan blir nu från första sekunden från att det här hände. Liksom så har han en plan i att och hur ska vi igen återförena liksom den här relationen återförena människan med mig igen för att han ändå skapat oss för att ha en relation med oss med? Han vill ju att det ska ske utifrån den fria viljan att vi vill vara med Gud. Vi vill liksom ta emot honom och leva med honom.

15:53
Exakt så. Den här relationen bryts och Guds plan är att återförena oss med med Gud. Och han förstår också att vi själva kommer inte kunna klara av det. Vi kommer att prata lite mer om det. Men en fråga som som ställs väldigt ofta är ju det här vad är meningen med livet? Och alla försöker svara på den här frågan och en del säger det men meningen med livet skapar man själv och så vidare. Och våran dotter frågade mig en gång just det här med pappa, vad är meningen med livet? Och sen bara fick en jättesnabb tanke och jag tyckte den var så bra att jag tänkte att jag delar med mig med den. Men då tänkte jag så här vad är meningen med livet? Men om man skulle ställa frågan det tillbaka till henne. Men vad är meningen med familjelivet och det där när hon förstår? Hon är tio år gammal så det kunde hon förstå och då förklarar hon Ja, men det är ju att vi är tillsammans. Vi tycker om varandra och vi en familj och så vidare. Och på exakt samma sätt är det med Gud. Alltså vad är meningen med livet? Meningen med livet är att vi ska få vara tillsammans med Gud för att där finns friden, där finns lycka, där finns tillfredsställelse över livet och utan Gud så har eller som uppstår en avsaknad av allt det här. Som sagt och det är den relationen som Gud försöker återskapa för att vi ska kunna ha relation med honom och vara tillsammans med honom precis ibland.

17:14
Jag vet inte vad du tycker kring det här, men just när man försöker förklara just vad det var som hände och så återberättar man så säger man om synden kom in och så inte alla. Ibland kan jag fall möta lite det här att man liksom syndar och det vet man om inte ska välja och det typ i kyrkan och prata om synd och liksom så här. Men igen och igen.

17:34
Det ska mig inte. Och det är.

17:37
Precis det det handlar om. Men jag menar bara just att man tar illa vid sig. Men det är min poäng att med handen på hjärtat så är det så att vi alla är ju syndare, att vi alla är egentligen bristfälliga. Vi alla har misslyckats på ett eller flera områden i livet och ibland så tror jag man är helt liksom har en ganska bra förståelse för hur man är. Så kanske man känner att jag jag klarar inte ens av att leva upp till den här standarden som jag sätter att jag själv ska leva eller som andra kanske förväntar sig att jag ska leva. Jag förmår inte mer än detta liksom.

18:10
Och för vissa så kommer det där helt intuitivt att jag gör för att jag fattar själv. Jag förstår själv. Jag är bristfällig, jag är inte perfekt som människa och det vore väldigt högmodigt att tro att man är perfekt och inte har några brister. Men jag tror ändå att det tillhör människans natur att tro att man är bättre än vad man egentligen är och att det står bättre till än vad det egentligen är. Det finns en undersökning som som man har gjort som handlar om trafiken, svenskarnas liksom trafik vanor och uppfattad uppfattning om sig själva. Och så där och då visar det sig utifrån den här undersökningen att 96 % av alla svenska bilförare tycker att de kör bättre än genomsnittet. Helt otroligt. Och i princip så tycker nästan alla att alla tycker att de är bättre än alla. Ungefär.

19:02
Det märks ibland när man kör bil alltså, det är ju.

19:04
Bra och så. Samtidigt så tycker jag också att jag tycker det är befriande och kunna just komma till den insikten. Men jag är ingen perfekt maskin, jag har brister. Att kunna förstå vilka som är ens brister och var man var, man har liksom synd i sitt liv och så vidare. Så då behöver vi inte. Då får vi liksom en realistisk verklighetsuppfattning och en realistisk bild av oss själva och då behöver vi inte låtsas någonting. Vi behöver inte bygga upp masker. Vi har sociala medier i dag. Alla ska framstå ur sitt bästa jag liksom. Man har liksom tre bra stunder i livet i öppen dag och då ska man ta en bild av de tre tillfällen och lägga upp. Och så får vi liksom en bild av att alla är så himla bra och det går så himla bra för alla. Men men, i stället så är det så att när man kommer till kyrkan så är liksom den gemensamma och den gemensamma bekännelsen. Om man nu ska använda ett sånt ord är vi vi alla syndare, vi som sitter här och plötsligt kan man slappna av. Jag behöver inte bevisa någonting. Jag behöver inte liksom vara uppstudsig eller något sånt där, utan jag är den jag är och så. Och så försöker man liksom ta det därifrån. Och det ska ju också bli bra. Vad händer sen liksom? Ja, nästan. Men inte bara med ett konstaterande att man är. Jag är så himla dålig.

20:19
När jag är med. Verkligt. Och jag håller med dig i det. Just att det liksom det gör att alla vi människor har samma förutsättningar. Vi sitter i en och samma båt egentligen. Och sanningen är den att nu så befinner människan sig i liksom ett tillstånd där att vi klarar inte av nu att leva ett perfekt liv, vi klarar inte ens av det om vi själva liksom försöker piska oss egentligen. Men men, nu pratar vi om ett liv som Gud egentligen kräver av oss eftersom Gud, det man behöver förstå är att Gud är helig, Han är helt perfekt och hans villkor är att vi också ska vara perfekta. Och vad jag menar med det är helt syndfria för att vi ska kunna ha den gemenskap tillsammans med Gud.

20:58
Han är ju en domare. Gud beskrivs i Bibeln som en domare och en domare kan inte se mellan fingrarna och tänka Jaha, du är bara en person, men det gör inget om det mördas fem personer, då är det illa. Om jag bara parade parallell till det ni.

21:13
Gör med exakt utan liksom alla sitter i samma sits som sagt liksom Gud är rättvis gentemot dig och precis som du var inne på det så säger Bibeln det att alla har vi syndat. Det finns ingen människa som är rätt egentligen utan alla vi som är i samma sits och vad synd egentligen betyder är att missa målet. Så jag har egentligen missat målet med det som Gud har tänkt för mig. Och vad är meningen och målet med livet? Jo, att vara tillsammans med den här guden, att vara tillsammans i den här familjen så som du pratade om tidigare, som var en ganska bra bild.

21:44
Så allting som man ska beskriva vara synd är det egentligen saker som drar mig bort ifrån Gud och drar mig närmare Gud.

21:51
Precis. Och vad vi kan se nu om man ska titta tillbaka, vart är vi någonstans i den här historien är att människan har försökt att leva upp till den här standarden som Gud har sagt genom att till exempel hålla lagen i Gamla testamentet. Om du tittar i Gamla testamentet i Bibeln och läser den så kan du nästan se. Om jag förenklar det skulle jag kunna säga att att nästan Guds kravlista för vad vi ska göra för att kunna uppnå någon slags liksom standard som man kräver för att vi skulle ha tillgång till honom.

22:21
Men vi har ju en lagbok i Sverige och det Gud utväljer ett folk åt sig. Vi ska inte gå in på detaljer kring det, men han utväljer ett folk och sedan så får de en lag för att om de håller den här lagen, då kan relationen med Gud lagas igen och sedan några tusen år senare så får vi reda på att den här lagen gavs. Egentligen inte för att Gud trodde att han skulle klara av det, för Gud vet ju redan vad som kommer att hända, utan han gav den lagen för att de skulle inse att de inte på egen hand klarar av det och sedan ge upp och sedan söka hjälp på ett annat håll precis hos Gud.

23:01
Precis. Och det var ju det som man på något sätt insåg i att vi klarar inte av detta och det man gjorde var man vill, inte liksom i ödmjukhet acceptera det och säg och Gud liksom hjälpe oss utan det man gjorde var istället att man reducerar det här som Gud sa till endast goda fina beteende. Så länge det ser bra ut på ytan, så länge jag gör alla mina grejer så att det ytligt sett ser korrekt ut enligt lagboken. Men då är jag ganska självgod och då är jag ganska liksom självrättfärdiga eller så. Då känner jag mig trygg i min relation till Gud. Så när Jesus kommer in i bilden och förklarar vad det egentligen handlar om, att det är inte bara om det här som vissa har reducerat, liksom Gamla testamentets lagar och regler till bara det yttre att det såg bra ut, utan han pratar också om mitt hjärta, alltså det som är här på insidan. Det handlar inte bara om att faktiskt göra handlingen, utan det handlar också om motivet i ditt hjärta. Att du vill göra den här handlingen.

23:57
Och det är där det börjar bli lite, lite komplicerat det där. Det blir lite ännu mer dystert.

24:03
Ja, nu blir det grön, nu blir det mörkt här det inte.

24:05
Det går liksom att att på utsidan fejkade och försöka göra lite bättre och liksom swisha in lite pengar när det liksom är pengar. Insamling till de behövande eller eller vad nu kan vara. Men när Jesus kommer in och och refererar till lagen så pratar han om att ja, men lagen sa att du inte fick mörda och det kan vi alla hålla med om att att mord är fel. Men sen så kommer Jesus och säger men egentligen så är det så att det inte bara är mord som är fel utan bara tanken på att någon annan människa är en idiot också. För han säger det Om du bara kallar någon annan människa för en idiot, då är det fel. Därför att det kommer liksom utifrån motivet att jag gillar inte jag är jag. Ja.

24:54
Absolut. Och det är ju det som gör att vi alla bara går. Jag känner så liksom nu och det är därför jag liksom älskar faktiskt och tittar på bibeln så som den faktiskt är. Den visar den här råa verkligheten, äkthet och den visar verkligen hur jag som människa är. Inte bara till det yttre utan på hela, hela vägen in liksom. Så att människor reagerar. Och med vem kan då bli frälst? Alltså hur? Hur ska det här var möjligt? Hur ska man då kunna få en relation till Gud och i Nya Testamentet? Så bara så att vi ska förstå liksom vad Jesus pratar om och den standarden som Jesus kommer med för att förklara liksom djupet. Det är i Jakobs brevet i kapitel två och vers tio Nya testamentet.

25:36
Och det var där vi läste precis i början. Fast då läste vi kapitel 19 och nu ska vi läsa kapitel tio. Vi läste vers 19. Nu ska vi läsa vers tio. Precis. Kapitel två.

25:46
Kapitel.

25:46
Två. Jag försökte. Jag försökte göra det bättre och

jag började fundera över det. Vers tio där det.

25:57
Står Det är den som håller hela lagen. Men bryter mot ett enda bud, har brutit mot allt det där. Ja, det är verkligen så. För att förstå det liksom. Det handlar inte bara om att en av tio saker så ni är ändå rätt så bra. Kan inte Gud förstå och se att jag liksom försöker i alla fall? Eller det ser ändå bra ut och jag gör mitt yttersta utan har du brutit mot ett enda så är det lika med att alltihopa är liksom i papperskorgen kan man ju säga.

26:26
Och det är samma princip som liksom just det här med jag. Jag har inte gjort en skolskjutning, jag har bara dödat en person. Om du bryter mot en ett enda bud och så kommer Jesus och gör det ännu svårare genom att säga att det handlar inte om bara den fysiska handlingen, själva mordet, utan det handlar om att du hade liksom själva tanken som du fick inom dig mot den här personen. Den här illasinnade tanken, om det bara nu är att du kallar den här personen för den idioten, då är det också något som drar oss från Gud. Då är det synd.

Vi nämnde det här i början om att vi skulle prata om de här träden som fanns i Edens lustgård. Du vet att ibland så ser man en bild på Adam och Eva och så håller de i något, något äpple och så äter de av det här äpplet och det står inte att det är ett äpple utan så är det en frukt. Men det finns ju en jättestor symbolik kring kring det här och den här berättelsen hittar vi i Första moseboken, kapitel två och vers 16. Då är vi liksom mitt allra, allra första kapitlena liksom i Bibeln. Och då är det så här att man, Gud, har skapat människan och så fick dem en order eller en befallning. Och så sa han Och Herren Gud gav mannen denna befallning Du får äta av vilket träd som helst i trädgården, utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det, kommer du sannerligen att äta det här. Och det här är alltså trädet om kunskap om med kunskap om gott och ont. Och så finns ett annat träd som heter Kunskapens träd. Där kan vi återkomma i.

28:09
Livets.

28:10
Träd. Livets träd heter den. Det här var kunskapens träd. Livets träd heter det andra trädet och de är träd hit och dit och så vidare. Men det finns. De är så fullpackade med så mycket symbolik och mening. Och när man pratar om det här trädet som handlar om kunskap om gott och ont så var det ju så att de gick ju runt nakna. De hade ingen kunskap om att deras nakenhet var någonting som var skamfullt eller som var någonting att skämmas över, utan de gick bara runt där. Men när de åt av det här, den här frukten, då öppnades deras ögon och plötsligt så fick de den här kunskapen. Och jag brukar likna liknande och dra parallellen med en gång så var jag och var våran dotter igen som blev väldigt känd i det här avsnittet när vi var och handlade och jag hade liksom en korg full med olika grejer och hon skulle köpa en liten påse godis och hon insisterade med att hon ville hålla en påse godis i handen och hon ville liksom inte lägga den i min korg. Så vi gick runt och så ställde vi oss i kassan och så gick vi genom kassan och vi betalade för alla produkterna, gick och satte oss i bilen och så körde vi iväg och när jag kör när vi kör i väg så tittar jag till höger om mig där hon sitter och äter sitt godis och så tänkte jag men hur kommer det sig att du har godiset i handen och inte i kassan som du köpte och så? Kom då men vänta lite, vi har inte betalat för det här godiset så vi har ju bara hon är så kort att hon går liksom förbi för att vi har liksom gått förbi där och hon har tagit med sig det här och hon var, tror jag, kanske åtta år gammal och Men poängen med det här, det var att fram tills hon fick kunskap om brottet som hon hade gjort så hade hon inget dåligt samvete. Hon gick ut därifrån helt ovetandes om att vi inte har betalat för det. Och sedan en liten detalj i det här också, Det var ju att hon hade fått en peng också så hon höll ju godiset i ena handen och pengar. Och så såg jag den här pengen och sådär. Men du har väl ändå inte betalat för det här? Och då märker man hur liksom pulsen gick upp och blev röd i ansiktet och så blev hon jätterädd och trodde att någonting skulle hända. Men vi gick tillbaka och så betalade vi det. Och lite likadant är det kring det här att Gud har skapat oss utan att vi behöver. Från början så behövde inte vi veta om vi som har kunskap om gott och ont, vi skulle vara glatt ovetandes för att bara kunskap om gott och ont i sig gör att vi börjar göra om det. Ungefär som att föräldrarna barnen inte behöver veta liksom vilka fakturor som föräldrarna betalar. Det finns vissa saker som vi är lika bra att leva livet utan att veta om det här. Så de äter av det här trädet. Och sen så står det just det här att den dagen du äter av det kommer du sannerligen att dö. Men det fanns en konsekvens du nämnde där det tidigare att syndens lön är döden.

31:02
Precis. Och vad menas där? Det är inte bara den fysiska döden, utan det handlar om att vi bli andligt döda, det vill säga att vår relation till Gud dör helt och hållet.

31:13
För de dog inte när de åtta frukterna.

31:15
Precis exakt, De fortsatte ju att leva där och det ser man lite längre fram. Sedan att människans ålder kortats ner för att de blev jätte jätte gamla. Men för att hålla oss till det här, det vi ska prata om är det just det som hände liksom att jag är andligt död. Jag kan inte i mig själv ha förmågan att få tillbaka relationen med Gud liksom. Och det är det som är också viktigt att förstå när vi pratar om just liksom. Men vad är kärnan i den kristna tron som vi pratar om? Liksom att det är klart budskap och Jesus kommer in i bilden där? Viktigt att förstå att du och jag, vi är också evighets varelser. Är det inte bara så att vi lever ett liv här och nu och sedan så liksom slutar, utan vi är skapta av Gud för att vi ska finnas i en evighet tillsammans med honom i den här relationen som han har tänkt. Liksom vi ger möjligheten till alla människor som vill att kunna få vara med honom utifrån sin fria vilja.

32:10
Och andlig död, Vad betyder det egentligen?

32:13
Men det betyder just att jag är död och har ingen kontakt med Gud. Alltså det jag är helt bortkopplad. Det är helt dött liksom. Jag kan inte få mig själv att börja leva utan något annat. Du behöver komma och väcka liv i mig.

32:28
Just det som Gud hade som du har skapat människan för att vara en evighets varelse. Vi skulle leva i evighet. Men så så fick fanns ju ett annat träd som hette Livets träd och det här livets träd. Det skulle liksom. När vi åt av det så fick vi det här eviga livet liksom. Och så poff så står det då att när människan tog av kunskapens träd så så står det att Gud då

bestämde sig för att då måste vi stänga vägen till livets träd exakt så att de inte skulle kunna få förbli i det här syndiga tillståndet i all evighet. Och då begränsade Gud människans ålder, och det är därför människan har en begränsad ålder, att vi vi lever, vi föds och så och så dör vi. Så var det inte från början, men så är det nu för att när vi dör så får vi ny chans och då liksom beroende på hur hur vi har vilka beslut vi har tagit i det här livet så ser vår evighet olika ut.

33:22
Jag har ju precis och det är just det här att att förstå att våra liv här på jorden är ju liksom tillfälliga. Alltså din själ kommer leva för evigt och när Jesus kommer in i bilden här så kommer inte Jesus bara för att göra lite halvdåliga människor bättre, utan han kommer för att göra andligt döda människor levande. Pånyttfödd säger bibeln att du får ett nytt liv och det jag har nu som liksom det händer och verkar liksom under tiden vi är här på jorden men också för all evighet. Så när ditt och mitt hjärta slutar att uppstå, så då kommer du och jag att leva någonstans. Vi kommer fortsätta att existera någonstans. Det får man leva av.

34:06
Våra kroppar liksom förmultnar. Vi fortsätter leva som andar.

34:10
Ja men precis. Och frågan är där vad du och jag tar för beslut här utifrån vår fria vilja som faktiskt kommer påverka din evighet? Du kan ju få den här möjligheten att få påbörja din relation med Gud så som du skapat för att ha redan nu, som sedan fortsätter in evigheten tillsammans med honom. Eller så kan man välja utifrån sin fria vilja att avsäga sig den möjligheten. Så det är viktigt just att förstå. Liksom att allt det Gud gör härifrån är att han älskar oss så otroligt mycket och han önskar liksom att det ska vara en ömsesidig kärlek där. Men för igen för att upprepa, för att verklig kärlek ska finnas så måste en fri vilja existera och kärleken kan inte tvingas på utan det är ett val. Man väljer liksom.

34:51
Precis. Och nu riskerar vi att hoppa framåt lite och prata om lösningarna. Men men, men det här valet som du pratar om och det är ett val som man gör här i jordelivet. För det finns ju en del som säger hur kan. Hur kan en god gud skicka människor till helvetet? Men Gud skickar inte någon människa någonstans utan det handlar om just den här fria viljan. Och Gud är i himlen. Han är en evig varelse, Han är där ljuset finns, han är där, godhet finns, där hälsa finns, där alla de här goda attributen finns. Och vill jag vara med honom, då är jag som ett beslut därifrån och börjar bara säga ja, ja, jag vill prata lite mer om det i nästa avsnitt. Men jag kan också välja. Jag vill inte vara där Gud finns och där Gud inte finns, där är det motsatsen till där Gud finns. Så istället för ljus är det mörker istället för värme eller kyla i stället för godhet och ondska istället för hälsa så är det misär och sjukdom och så vidare. Så att så dygdig som i Guds närvaro så finns allt det här goda, goda och det är vi som väljer om vi vill gå den ena vägen eller den andra. Den andra vägen är mer.

36:02
Precis och vi pratar lite om det här att man är anlitad och det är bara för att ta en liten bild på det hela liksom. Få se om den håller här, men jag genom det att det kan ju inte hjälpa sig själv utan man är ju en dag som man ligger där som en dadel fisk. Och jag kanske har blivit lite traumatiserad av alla där filmer som jag såg under min barndoms tid. När pappa tittar på sina kor och i filmer med Clint Eastwood. Men nu är det ju back. Men då kommer han där och sedan så alltid liksom någon scen där han jagar någon och sen så han i någon skog eller någon fält eller vad det nu är. Och så ser man liksom hur det är. Någon som har hamnat i liksom en jordhög som visar sig vara liksom kvicksand. Och den personen där och liksom.

36:47
Försöker göra lite Indiana Jones.

36:49
Nu kanske det Indiana.

36:51
Indiana Jones du beskriver.

36:52
Varför fick jag.

36:53
Den? Jägaren?

36:54
Ja, just.

36:55
Det, han som går runt kan.

36:57
Jag märka. Det såg både du och farsan.

37:00
Men jag förstår vad det är på väg som man är ute på den här jorden som man bara sjunker djupare och djupare och.

37:07
Ju mer de rör sig, ju mer de försöker så ser man hur de sjunker längre ner.

37:11
Och tricket är egentligen att bara vara still. Om du inte är still, då måste du måste vara still och så måste du fråga efter det hjälper att ropa efter hjälp och någon annan som är på fast mark måste slänga ett rep och dra och dra upp dig. Du har liksom inte förmågan att rädda dig själv precis.

37:26
Exakt så är det. Så du förstår min poäng där. Så någon annan behöver stå där med sin pinne, sträcka ut den och dra upp dig. Och det är exakt i den tillståndet i det tillståndet som vi befinner oss i just nu. Som människor att det ser ganska mörkt ut. Vi är skilda från Gud. Vi har valt bort Gud. Vi är andligt döda. Vi förmår inte att blåsa liv i oss själva på något sätt och göra oss levande på nytt. Vi kan inte ta någon annan utifrån, behöver komma på något sätt och hjälpa oss och reda ut den här situationen. Och det är lite det som vi ska hoppa in i nästa avsnitt och faktiskt prata om lösningen. Hur ser det ut, vad innebär det och hur kan jag ta till mig det.

38:04
Superbra idéerna Och våga nu inte du som lyssnar att inte lyssna på nästa avsnitt.

38:12
Det vore ju katastrofalt.

38:13
Det vore att.

38:14
Ha missat hela poängen.

38:15
Det vi har vi bara pratat om den negativa bilden och pratat om de dåliga nyheterna. Men i nästa avsnitt så blir det de goda nyheterna. Vad är lösningen på allt detta? Här sitter jag i den här gyttjan. Jag kan inte hjälpa mig själv. Vad ska jag göra? Och människan har rätt att på alla möjliga saker man har testat på religion och nyandlighet och andlighet i största allmänhet och alla möjliga saker. Men inget av det där kan tas ut ur den här gyttjan. Trodde inte det vi ska prata om i nästa avsnitt i del två i det här avsnittet och då får vi tacka för oss den här gången och så syns vi om en liten stund igen.

Alla avsnitt