Varifrån kommer livet?
Avsnitt #7

Varifrån kommer livet?

Alla har säkert någon gång frågat sig ”var kommer jag ifrån” eller ”var kommer livet ifrån”? För en del är frågan för stor så man låter bli att grubbla över den, och för andra så är evolutionsteorin ett tillräckligt svar. Problemet är bara att även om evolutionsteorin skulle stämma så förklarar den inte hur livet har kommit till utan bara hur livet har utvecklats.

Forskningen har gjort stora framsteg de senaste 100 åren och gjort upptäckter kring människans DNA som pekar på att livet kan ha kommit från en intelligent designer. I det här avsnittet pratar vi om detta och och går igenom vad Bibeln säger om livet och livets ursprung.

Bibelställen som tas upp:

  • Psalm 139:13-16
  • 1 Mosebok 1:27

Saker att reflektera över:

  1. Var tror du att livet kommer ifrån?
  2. Om du och jag skulle vara resultatet av en slump – vilket är osannolikt, men vi leker ändå med tanken – vad skulle det få för konsekvenser när det gäller saker som människovärde, fri vilja, moral och att kunna förklara vad kärlek är.
  3. Bibeln pratar om att det finns en mening och ett syfte med varje människa. Har du nån gång känt att livet är meningslöst?
  4. Idag finns ingen definition på vad liv är. Om du skulle få resonera lite, hur skulle du definiera liv? Vad är det som skiljer människan från t ex en krukväxt?
Avsnittet i textform
Denna transcript är auto-genererad och kan innehålla fel.

0:27
Hej och välkommen till grundkurs i kristen tro. Det är Irena som pratar här och Hemen här.

0:33
Man har också.

0:34
Snyggt jobbat från ditt håll och de som lyssnar och har gått den här kursen. Du är inne på avsnitt nummer sju så vi är liksom halvvägs i alla fall så det är bra jobbat!

0:44
Mycket, mycket bra. Men det är fortfarande nästan halva kvar.

0:48
Så det är lite.

0:49
Mindre än en halv halvtimme.

0:50
Men man ska ju fira sina delmål.

0:52
Det ska man ju absolut, så jag ger det en klapp på axeln. Mycket, mycket bra jobbat!

0:56
Helt rätt gjort, rätt.

0:57
Bra jobbat som har kämpat och lyssnat på så.

1:02
Bra.

1:02
Det är. Det är jätte bra gjort. Men vi har ju pratat om senaste avsnittet så pratar vi mycket kring det här. Jag har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns. Vidare så tog vi oss in i ämnet vem eller vad skapade universum? Och idag så kommer vi prata kring ett jättespännande ämne som handlar om varifrån kommer livet? Det här är ett ämne som man kanske inte reflekterar kring när man är jätte ung. Eller i alla fall jag utgår från mig själv att många såna här stora frågor är oftast de dyker upp när man blir lite äldre eller när det händer i livet. Eller man. Ja, lite så. Sedan kan man ju så klart unga och jätte intresserad av det, men man har lite olika.

1:47
Jag satt ju och hade att grubbla att jag var en riktig grubblare.

1:50
I sex år och grubbla över ett pensionssparande.

1:55
Men just det här med livet och framför allt universum liksom vad finns? Vad finns där ute? Och vad finns bakom den vägg som jag.

2:02
Nu faktiskt kan dra tillbaka i mystik med? Men i alla fall.

2:06
När man kanske ställde frågan och brydde sig aldrig om att ta reda på svaret.

2:10
Så kan det också vara att man inte bara levde och levde här och nu.

2:16
Men också från och med nu.

2:19
Men idag så ska vi i alla fall prata om det. Varifrån kommer livet? Och det är en stor fråga. Och jag vet att en förklaring som viss typ av människor landar i just det här med man man förklara det med evolutionsteorin. Skulle du inte bara kunna kort bara ta oss igenom det bara jag minns liksom. Vad är evolutionsteorin? Var var det nu igen?

2:41
Precis. Och det brukar man säga idag är den bästa förklaringen på på. Liksom varifrån vi vi kommer och så vidare. Vilket är lite missvisande där jag kommer förklara varför. Men det är det man behöver tänka på också. Det är att bara för att det är den bästa förklaringen betyder inte att det är den enda förklaringen. Och jag tror att det finns för att förklara den, inte vad livet kommer ifrån. Och vi pratar om det i förra avsnittet. Att Big Bang teorin på samma sätt som Big Bang teorin inte förklarar var tiden, rummet och materian kommer ifrån och vad naturlagarna kommer ifrån, så förklarar inte evolutionsteorin vad livet kommer ifrån.

3:21
Utan hur det utvecklar sig liksom.

3:23
Utan bara hur det utvecklas, hur det utvecklat sig. Och det är precis det evolutionsteorin försöker förklara. Det Darwin som kom på den här idén för att han kan liksom la märke till att det fanns lite variationer i djur och så vidare och att. Och så kom man på den här tanken att vi alla kommer från någon slags ur soppa eller det som en från en en. En enkel encellig organism. Och den här encelliga organismen innehöll det ena, vilket dom inte kände till. Han visste inget, han visste ingenting om. Om det är något.

3:57
Jag vet så är det för att på hans tid så fanns det inte kunskap kring det, för det upptäcktes ju först på 950 talet och han levde under 100 talet.

4:08
Precis så långt, långt innan vi ens visste att det fanns och visste någonting om det. Då kom man på evolutionsteorin och upptäckten av den och skapar ju vissa problem därför att från det att vi är helt säkra på hur livet kom till, till att och nu måste vi förklara var kommer då det här? Är det något ifrån? Vart kommer livet ifrån? Och evolutionsteorin kan inte förklara vad den här första encelliga organismer kommer ifrån med dess det ena och med dess information. Men men, det man trodde i alla fall det var att den här encelliga organismen delade på sig och så blev det mer komplext. Och så via trailen eller hos oss. Och så blev vi mer och mer komplexa och nya varelser skapades och nya organ och fiskarna tog sig upp på land och liksom allt det här. Och sen så blev det apor och vi kommer från aporna. Då tänker man. Och om det här är sant eller inte sant? Kommer inte det här avsnittet handla om. Det finns väldigt många och stora hål i evolutionsteorin. Till exempel så finns det inga här mellan arter. Det finns liksom ingen giraff med en kort hals.

5:19
Och.

5:19
Så har den halsen växt successivt. Och det är liksom. Nu tar vi ett banalt exempel, men de här är mellan. Sekvenserna finns där det saknas i den de fossiler som vi har hittat. Men även om evolutionsteorin skulle vara sann så förklarar den som sagt än en gång inte varifrån kom livet? Utan Darwin som inte kände till det här med det när han bara utgick från att det här bara är det bara fanns en dag. Och idag så finns det massa olika konstiga teorier och jag kan tycka att det var Elion som kom och släppte liksom det här på jorden och så vidare. Och då kan man fråga sig men var kommer de ifrån och vad kommer deras stenar om de inte hade en av någonting? Ha dem som är intelligent liksom, så att de kan ta beslut och bygga en farkost som är så avancerad så att den kunde ta sig till jorden och göra det här. Men men. Alltså en av förklaringarna är ju som sagt evolutionsteorin som än en gång inte förklarar vad livet kom från utan bara hur det utvecklats.

6:22
Du nämnde där att han tog för givet på något sätt, att det som redan fanns liksom. Och sen så tog han det vidare och det såg till liksom och eller forskade i hur det utvecklas och så vidare och så vidare. Men vad är det då för den som inte liksom var jätte uppmärksam i skolan och kanske är jätteintresserad av det? Men ändå viktigt att veta vad det är för något man kanske vet så är det fysik att man fattar att det är någon slags information om ens.

6:47
Jag trodde.

6:48
Det.

6:48
Ja, jag tror väldigt många människor skulle säga de flesta har ingen statistik på det, men väldigt många människor vet nog inte att vad det än och den är inte allt. Man vet nog att den här informationen är stor och det kommer vi gå in på. Fast en väldigt viktig faktor i det här och väldigt många vet inte ens det. Att det nog är information om man bara vet det är man. Eller så är det något test för att se vem pappan är. Men man känner liksom inte till så mycket mer och det är inte så konstigt för att det är komplicerade grejer. Jag har själv fått liksom verkligen läsa på för att förstå vad vad det handlar om helt enkelt. Men man skulle kunna säga så här. Och ja, jag ska bara säga det också att jag är ingen professor. Jag har inte studerat biologi så att om jag skulle säga något som är fel så.

7:34
Kan.

7:35
Man dra ett streck över hela avsnittet för att poängen stämmer fortfarande. Även om jag skulle säga någonting som är fel och jag kommer använda ord som är alldeles för stora för min lilla hjärna. Jag vill liksom jag. Jag förstår, jag vet vad jag förstår liksom teorin bakom det. Men jag har liksom aldrig studerat. Eller jag vet inte hur det funkar egentligen, men jag har förstått i alla fall där att i våran kropp så finns något som heter aminosyror och det är små små byggstenar man kan tänka på det som legobitar och du vet. Legobitar finns i lite olika former. Det finns några med några.

8:11
Smalare, lite bredare en.

8:12
Två gånger två, någon liksom två gånger fyra och dom med smal och något tjock och så vidare. Och med de här byggstenarna legobitarna så kan man bygga avancerade saker. Men de här aminosyrorna om man kombinerar dem på olika sätt så skapar de en protein och det är proteinerna som sen bygger upp liksom våra celler och våra kroppar och ger oss det här. Och det finns liksom massa olika sorters proteiner och varje protein är unik och varje protein behöver vara byggd på ett visst sätt som du kombinerar vissa legobitar. På ett sätt så får en protein kombinerade några legobitar, på ett annat sätt så får du en annan protein och det är snart då det är instruktionsboken som jag har liksom kör. Vi har en liten dotter och vi har gett oss på sallad. Vi har köpt som en motorcykel och en bil som är jätte avancerad och så har vi gjort det till ett projekt eller som pappa dotter projekt där vi har suttit och så ska vi bygga då den här bilen. Med hjälp av instruktionerna och utan instruktionerna så kan vi inte bygga bilen och skulle vi försöka så skulle vi säkert få fram någonting. Men det skulle inte vara som exakt exakt som vi i bilen på bilden liksom. Så det ena, det är den här instruktionsboken. Men miljarder gånger mer avancerat. Så varje gång en protein ska skapas så finns liksom ett recept är liksom en sträng med information som talar om att vi behöver de här aminosyrorna i den här kombinationen för att göra den här cellen.

9:46
Och det är häftigt hur kroppen är byggd.

9:48
Ja, men det är otroligt häftigt och faktumet att våra celler är som ett maskinrum, det är som en industri alltså. Verkligen. Och det var nån som sa att att en enda cell i våran kropp är mer avancerad än den mest avancerade datorn som vi har lyckats skapa till idag. En endaste cell. Och vi har hur mycket celler i våra kroppar. I våra celler är det som en industri och det skapas nya liksom nya proteiner och det pågår saker där till och med. Det finns till och med 111 nätverk av vägar och vägar. Alltså ett väg nätverk i vården i våra celler för att proteiner och grejer ska kunna färdas från det ena stället. Och det finns till och med så det liksom. När en protein skapas eller vad det nu är som skapas så får den en adress till den här. Det här proteinet ska gå till den här adressen och så är det som en liten människa med två ben som bär den här porten och går på de här vägarna. Och det.

10:47
Är så häftigt.

10:48
Så att du måste youtuba det liksom, för det är hur häftigt som helst. Men hur som helst, tillbaka till det här med det ena och det andra. Det ena är information och det inte. Det är inte typ information utan det är faktisk information och det en kombination av det. Det är liksom fyra olika bokstäver som är A, C, G och T. Och när man kombinerar de här bokstäverna i en viss sekvens så bildar dom en instruktion eller ett recept för att en protein ska bli på det sättet som den är tänkt att bli. Just det och det räcker med att en enda bokstav i den här sekvensen inte stämmer, då kommer du inte få den här proteinet. Jag tror det som jag trodde. Så till exempel cancer,

tumörer funkar och de har fått fel instruktioner så att de börjar attackera sig själva och så. Och så blir det liksom. Det är fel. Det har blivit fel i koden.

11:47
Just det. Så det ena är alltså information så det inte bara liksom kemikalier eller någon slags materia utan det är faktisk information och inte det här typ information utan det är information.

11:58
Exakt. Och det var det som kanske den här dagen då föreställa sig att att han tänkte bara att det fanns en soppa och i ett ur den så uppstod liv. Han visste inte hur bara det uppstod liv. Nu vet vi hur livet har kunnat uppstå liksom. Men men. Bibeln säger för övrigt att livet uppstod genom att Gud skapade människan med bara det, någon med alltihopa. Och så blåste han livs anda in i oss. Och det är just den här grejen med livs andar som skiljer oss från som bara är ett är en växt eller ett en, en spindel eller ett djur. Därför att därför för att det där livs anden som gör att vi kan ta beslut, att vi kan ha en fri vilja, att vi kan resonera.

12:52
Den består ju av så mycket information kring hur varje cell ska operera och verka så som jag förstår det. Men bara en cell är ju ganska komplex i sig.

13:01
Ja, en cell är extremt komplex som sagt, en mer avancerad som en den, en en, en dator. Och jag har letat fram lite, lite så här siffror kring det och då har jag hittat exempel att en scen innehåller det ena som om det skulle sträckas ut så skulle det bli en och en 1,8 meter långt.

13:21
Alltså bara en.

13:22
En enda i samma cell som den det det ena och det andra. Celler i wow i våran kropp och att våran liksom våran kropp innehåller 3,2 miljarder är det. Jag minns inte om det var en cell eller hela kroppen som innehåller trodde en cell som innehöll 3,2 miljarder. Det är några bokstäver.

13:46
Och.

13:47
Så är det mycket instruktioner som vi pratar om och alla dessa instruktionerna behöver vara liksom ordnade i exakt på exakt rätt sätt för att den här cellen ska få den funktionen som jag alltid undrat. Till exempel hur kan min kropp veta att på huvudet då ska det växa hår hudceller på huvudet så ska det växa hår men inte på min handflata? Är det för att just den här cellen har fått dom instruktionerna? Det här är din uppgift. Du ska du ska se till. Så tillsammans med andra celler så ska du se till att den här hårsäcken växer liksom. Och så växer det ett hår så en annan statistik vi inte hade är att hela kroppens delar om man skulle ett och man skulle liksom lägga den på 111 linje så skulle den vara 110 miljarder kilometer,

110 miljarder kilometer. Och det är ungefär 150 000 gånger till månen och tillbaka.

14:43
Det är fascinerande faktiskt.

14:44
Det är väldigt

fascinerande och det man måste förstå. Man måste liksom förstå och greppa hur avancerat, hur avancerat kroppen är och hur fantastisk kroppen är för att uppskatta just de här grenar och hur häftigt vi vill skapa det.

15:02
Och det leder ju en när man blir fascinerad. Man tänker sig hur komplexa vi är och ändå så liksom fungerar vi så fantastiskt bra och man blir liksom över hur hur vi är skapta och det leder en till att tänka just det här. Men okej, men vad kommer då? Det är något ifrån att vi förstår vad vad deras roll är och det är fascinerande att se liksom kring hur allt bara samverkar men eller liksom kommunicerar ihop så att vi funkar helt enkelt. Men var kommer det något ifrån?

15:31
Exakt. Och det är det som gör det nu. Vi kommer in på det lite spännande i det här därför att i tidigare avsnitt så har vi pratat om just det här. Liksom har inte vetenskapen bevisat att Gud inte finns och så vidare så har vi pratat om hur det faktiskt är tvärtom. Att Big Bang teorin spelade de kristna i händerna kan man säga för att det var precis det vi behövde. Kristna har sagt i alla tider. Bibeln har sagt i alla tider att universum har en början. Universum är inte evig, Gud är evig. Men inte universum. Men vetenskapen trodde att universum var evig och och så kom en ny upptäckt som bara Yes, då hade Bibeln rätt i det här fallet. Och det är precis på samma sätt med det ena, därför att det ena spelar den gudstroende i händerna på grund av att eftersom det ena är information och vi behöver ta reda på var kommer den här informationen ifrån så är det så här att all erfarenhet som vi har av att leva

leder oss till innan jag ser det är väl bara det. Hur ska vi uppfatta det här med att det är som sagt är inte typ information utan där det är verklig information och det är så att vi bygger ett team som har skapat Microsoft och Bibeln och allt där. Han säger så här att det ena är som ett dataprogram men betydligt mer avancerat än vi någonsin har kunnat skapa. Och han pratar om det. Just att är det så mycket information så att det liknar ett dataprogram, det är som ett dataprogram. Och för dig som inte kan hur datorer funkar. Jag kan också se samma sak där, ungefär hur det funkar. Då är det så här att alla datorer funkar med hjälp av ettor och nollor. Det är en lång streck men med en kort ettor och nollor och beroende på det av och på beroende på hur de här är uppsatta så får det liksom olika. Så får ett program olika saker eller du får musik eller du får pixlar på en skärm som tillsammans blir blir en bild och på samma sätt är det med med det ena och varje gång som vi ser en bit av kod för det. Sen finns det massa kodspråk, det finns HTML och JavaScript och C++ och alla möjliga saker och deras uppgift är att att tolka dom här ettorna och nollorna och göra någonting av dem. Så varje gång vi ser en bit av kod, vad tänker vi då? Jo, det tänker vi att den här koden har skapats av en programmerare.

17:56
Precis.

17:57
Det finns en intelligent designer bakom det här som har skapat den här koden för att vi förstår att det är inte materia och inte kemikalier. Det är inte bara materia, det inte bara kemikalier. Det klart att det måste det också. Men men, det är ren information och varenda gång vi ser information så kan vi alltid härleda det till en intelligens och all erfarenhet som vi har säger oss just detta. Till exempel om du läser en bok, då är det en intelligent designer. Här sitter jag och uttrycker ord, liksom information och du tar emot din information med hjälp av ljudvågor och så går dom in i din hjärna och din hjärna tolkar vad informationen är för någonting. Det här hade aldrig kunnat gå om jag inte var lagom intelligent eller fantasi för att kunna yttra de här sakerna. Och det finns inte ett enda exempel på jorden där vi har kunnat härleda information till någonting annat än just en intelligent designer. Och då kan man fråga sig är det inte då rimligt att tänka sig att samma på samma sätt? Är det med informationen i vår att denna är i våra celler, att den informationen också kommer från en intelligent design? Alltså, det kommer inte av en slump. Det kommer inte av sig själv utan det är en intelligent designer som har ordnat de här bokstäverna i exakt rätt ordning och därför så uppfyller de då vi har dom det här, det här syftet. Vi jobbar inom vem tror jag på? Och då brukar man säga så här när det gäller mig när det gäller att vara programmerare så brukar man säga att vara programmerare är som att vara författare, med den skillnaden att om du skriver en endaste punkt fel så kraschar hela programmet.

19:39
Exakt.

19:39
Och det som vi sitter i som vi sitter framför våra datorer och vi kodar och så och så plötsligt så kraschar programmet och så går man in i felsäkert läge för att man ska ta reda på vad är det som har blivit fel. Och likadant är det med vårt DNA. Det måste vara helt perfekt för att det ska funka.

19:54
Och om man tittar tillbaka till om en liksom under Big bang tiden där så kan man ju säga också att den inte skapades där och då eftersom det inte skapades från kemikalier materia utan det är liksom information som någon annan har satt i oss. Eller?

20:10
Ja, precis som kristendom så tror man att att det är Gud som är den här intelligenta designen som har injicerat det enbart i en människa. Och vill man vara kristen och tro på evolutionsteorin så måste man ändå förklara. Liksom vad kommer den första delen av strängen ifrån? Och det är den vi pratar om. Om allting har utvecklats därifrån, då är det då? Då? Är Gud verkligen ett geni? Allt vi ser runt omkring oss har utvecklats från en enda liten till en enda sträng av kod. Men hur vi än tänker kring evolutionsteorin så kan vi ändå konstatera att den måste vara en intelligent designer. Och Bibeln råkade inom citattecken prata om att Gud är intelligent och att det är han som har skapat livet. Och det är rimligt att tro att det var Gud som liksom la in det något i våra kroppar för att det skulle funka, för att vi skulle vara unika och kunna att jag, jag och du är du precis.

21:05
Och när jag hör dig prata och ni hör oss liksom prata kring det här ämnet så lutar vi mot att om vi kan peka på att det är någonting som Gud liksom har initierat och att Gud är den som har satt det i människan som du säger där att han ligger bakom det. Men finns det inte motargument kring just det här att att det är så komplext eller varifrån kommer det något ifrån? Och så vidare. Liksom att det inte är så smidigt så som du uttrycker det.

21:31
Jo, och då är det så här att för det första så är det så att att det man säger är ett argument som finns, Det är ju att om du skulle det, om du skulle sätta ett oändligt eller som jättemånga schimpanser i ett rum och ge dem ett tangentbord och så skulle dom på ett slumpmässigt sätt få trycka på den här tungan.

21:49
Jag såg den på Youtube till och med.

21:51
Och jag har bara hört och hört om det. Då skulle dom till slut kunna få fram som om de fick oändligt mycket tid så skulle de till slut först kunna få fram typ en liten snutt ur köksbordet till exempel och få fram en mening som faktiskt betyder någonting. Och här är det. Än finns det flera problem. Det ena problemet är att nu kan vi konstatera att det finns inte oändligt mycket tid utan vi har en begränsad tid. Universum har inte funnits i all evighet utan det hade en början och det har ett slut. Och för det andra så förklarar inte det fortfarande. Var kommer det ifrån? Det första det något var en schimpans som satt och klickade på ett tangentbord och sen kom det nåt och schimpanser har en viss intelligens så då liksom

tas det bara på. Liksom det här att det måste vara en en intelligens. Men det fanns ett annat test också och det var att dom ville bevisa att de hade skrivit in programmet. Ett program datorprogram där som skulle liksom slumpmässigt generera fram bokstäver och och så och så gav man den till mycket tid och så gav man den en jätte kraftig processor för att den processen skulle gå jättefort och så gav den den man den liksom lite tid och efter den en tid och kom ihåg hur lång tid det var det oväsentligt så fick den fram just en mening ur schackspel.

Problemet var då var vi har lyckats bevisa att allting är en slump. Hur man gjorde det var att man i princip grävde sin egen grop. Liksom fattade man det. Det enda man bevisade det var att men det var ju ni som programmerade programmet som skulle göra det här, så det är ju ni som är den intelligensen i det här fallet. Och meningen man ville få fram var ju för programmerad och det enda man gjorde då var att man väntade till att slumpen skulle bokstavera tills den här meningen blev så att det finns en motsatt effekt. Det bara styrkte ytterligare att det måste finnas en intelligent designer och det går inte annars.

23:54
Men det är väldigt fascinerande här. Verkligen alltså.

23:57
Och sen ska man också. Vi ska också komma ihåg att människan har inte bara information för att vi benar och liv är inte samma sak som när vi ska ställa ett svar på frågan var kommer

livet ifrån? Så använder vi det för att peka på att det måste vara en intelligent designer. Och när vi har upptäckt det så går vi till den här intelligenta designern och frågade honom vad kommer livet ifrån? Och då pekar han till en bok som heter Bibeln och den berättar för oss hur liksom livet skapades och det att det finns ju. Och det finns ju olika sätt att se på människan idag. Du kan antingen tänka dig att människan är att, att vi att det vi ser runt omkring oss, det är bara det. Det är bara materia. Det som man kan brukar kalla för naturalism. Allting går att förklara med naturliga processer och så har det i andra ringhörnan. Då så har du gudstroende som förklarar saker med med Gud och det är det vi, du och jag, gör. Om du ska förklara livet med hjälp av att det bara är naturliga processer, det är bara materia, det är naturlagar, då skapar det en massa problem med massa frågor som blir olösta. Till exempel frågan om fri vilja. Fri vilja kan inte existera om om inte människan har ett medvetande, om inte människan kan fatta egna beslut utan allt att du och jag bara är en klump med celler.

25:23
Jag tänker också hur man förklarar kärlek till exempel. Alltså är det bara en kemisk reaktion med det jag känner? Eller är det liksom något annat att älska någon.

25:31
Exakt likadan grej? Vi har liksom svårt att förklara. Är du naturalist så tvingas du att tro om kärlek, att det är i princip kemiska reaktioner i dig. Lite fjärilar i magen. Det är något som händer i min hjärna som gör att jag börjar tycka om en person eller vad det nu kan vara. Och det känns ju super oromantiskt om jag skulle. Så älskar du mig.

25:52
Just nu så känner jag att.

25:54
Och så drar man till den här liksom. Man ska ha sagt förklaringen men andra saker är en objektiv moralisk standard liksom. Utan Gud så kan inte det finnas. Då blir moralen relativ så att alla kan tycka vad som är rätt och fel. Människovärdet blir också relativ. Det finns ingen objektiv

kraft eller makt som talar om att människan är värd någonting, utan det blir upp till varje samhälle, upp till varje, liksom generation ett att upptäcka det. Det var därför inte vi hade andra världskriget. Där fruktade miljontals judar dog för att de dödades, för att man tyckte att de var mindre värda än oss. Så utan Gud så kan vi inte säga att alla människor är lika värda. Men en del brukar liksom gå runt i parader och flaggor och alla möjliga saker och så liksom samla allt för att visa alla människors lika värde. Men det går inte att prata om alla människors objektiva lika värde utan en en Gud. Men min poäng i allt det här är då att i kontrast till det här så förklarar Gud faktiskt fri vilja därför att det står att att när Gud skapade människan så andades han livs anda in i människan och det var så vi fick ett medvetande. Så jag bör vara en medveten agent brukar man säga. Kalla det för att kunna ta beslut. Jag kan till exempel bestämma mig nu för att inte prata.

27:23
Exakt vad jag ville.

27:26
Precis.

27:28
Och när jag bestämmer mig för att börja prata om det här. Det här hade varit omöjligt om jag bara är. Om jag inte har ett medvetande eller ens en själ eller en ande och jag bara är liksom materia. Så att allt det här vill jag bara plocka fram just för att kontrastera det med det som Bibeln säger då och där. Att Gud skapade människan av av jorden och sedan och i det som fanns då och det är för att vi ska kunna reproduceras och så vidare. Men så står det att Gud andades livs anda i människan och då fick människan liv. Var kommer livet ifrån? Jo, från en intelligent designer som har gett människan livet som en gåva.

28:15
Och det är häftigt för att man kan ju se om man tar det vidare i lite uttryck kring det här. Vem, vem den här designen är bakom sig så brukar man ju om man pratar lite om produkt och sånt. Så när man skapar en produkt så ser man vem det är som har vem, man har lagt sin signatur eller sitt märke eller liksom sin label på den här produkten för att visa på. Vill du liksom spåra tillbaka vem det är som har gjort det här så är det ett av de sätt som har.

28:40
Lockat.

28:41
Mig. Typ som.

28:42
Made in China.

28:43
Exakt eller Wisteria. Koden är liksom någonting så där. Och det finns ju lite spännande upptäckter kring om man nu ska bekräfta kring just den här tron på att Gud är den som har legat bakom.

28:57
Precis just det jag tycker det jag pratat om hittills, det tycker jag är ganska så vattentätt. Och det jag ska prata om nu, det är

en del som tycker att det är lite långsökt, men jag tänker ta det ändå för att jag tycker det här är superhäftigt och man får ta till sig det eller så får man lägga det åt sidan. Men men. Jag tycker att det är superhäftigt och det är just det här med just den här signaturen. Liksom att det verkar som att Gud har skrivit sin signatur i vår. Att det ena för att visa som det var jag som skrev den här koden med Gud liksom jag och Gud. För det finns en intervju i en intressant intervju med Richard Dawkins där han säger just det här Han ser det som en gåva skulle behövas liksom för att det för att man ska kunna tro på det här och att det finns en Gud och så vidare. Och därför det minsta man kan begära, det är ju att Gud har skrivit sin signatur. Men det var jätte många år sedan innan. Då och då. Men upptäckten som jag ska prata om nu är det minsta man kan begära. Som att Gud skriver sin signatur i oss människor liksom och visar att det var han som hade skapat det här och faktum är att det precis det Gud har gjort utifrån det här och vad det här handlar om, det är att jag tar det steg för steg så att du hänger med i processen. Vad där handlar om, det är att i Gamla Testamentet så uppenbarar Gud sig själv. Och när Mose frågade Vem är du? Och så svarar Gud med 01:01 namn och det namnet kommer vi prata om i kommande avsnitt. Bland annat det här med att Jesus är Gud, liksom vem är Gud och vem är Jesus? Och så svarar han med att han säger att jag är den jag är och det namnet är Jahve och det är ju fyra bokstäver det i h w.

30:43
På hebreiska, på hebreiska.

30:45
Precis. Och det är det så här att i tusentals år så har liksom det hebreiska språket funnits och det hebreisk språket är uppbyggt på ett sånt sätt. Den har bland annat 22 bokstäver och du är så att varje bokstav är kopplad till en siffra. Och så här har det alltid varit. Så det här är inget som man kom på senaste hundra åren eller ens tio åren, utan så har det alltid varit judarna. När de tar fram sitt språk så kopplar de varje bokstav till en siffra. Så om vi skulle tolka det till vårt alfabet så skulle ju bokstaven A vara siffran ett och för den bärbara siffran två och så vidare. Ungefär så har dom liksom designat sitt siffer system så att i vårat ena så finns det två är dina väggar och mellan de här två väggarna så finns det ett trappsteg kan man säga och du har säkert sett igenom det som ett trappsteg som har vidgats och skruvats lite på och det kan man säga är en en. Denna sträng. Och varje trappsteg består av just två av de här bokstäverna som jag pratade om tidigare, ACG och T, och beroende på i vilken kombination dom kommer och vilken ordning de kommer så skapar de en instruktion för hur en sällsam eller eller en protein sen ska vara. Och då är det så här att mellan de här trappstegen så finns något som heter nu klin syra och de här trappstegen kommer i en viss sekvens. Så först kommer tio stycken nu klin syror, sen kommer ett trappsteg, sen kommer fem stycken klin syror. Sen kommer det trappsteg som kommer, sex syror, ett trappsteg, fem syror och ett trappsteg. Sen kommer en sekvens av att var tionde syra så kommer ett trappsteg och sen vart femte och var sjätte och var femte och sen börjar dom fem. Samma cykel i samma cykel. Så tio, fem, sex, fem, tio, fem, sex, fem. Det intressanta i det här då är att de här siffrorna tio, fem, sex, fem, det är fyra stycken siffror i en sekvens. Om du översätter dem till de hebreiska bokstäverna så är det så att bokstav siffran tio är bokstaven Y på hebreiska. Siffran fem är bokstaven H och fem uppstår ju två gånger i det här. Bokstaven sex är siffran, sex är bokstaven W och så bokstaven fem såklart och siffran fem, bokstaven H. Så de här fyra siffrorna tio, fem, 06:05 är lika med de hebreiska bokstaven. Bokstäverna för i h, w, h. Jag vet.

33:28
Hur häftigt.

33:29
Det här är. Sjukt häftigt tycker jag och det verkar som att Gud har liksom skrivit in sin signatur i det. Nåt att bara så att ni vet när ni när ni kommit så långt och ni har upptäckt det och blivit fascinerade över det. Något som jag skapat då kommer ni också upptäcka att det var jag som låg bakom det här och det tycker jag är superhäftigt! Ytterligare en häftig grej kring det här. Vi kommer prata om det här namnet. Jag vet lite senare är det också just det här, att varje bokstav har också en betydelse. Och i det här fallet så betyder i hand och H som uppstår två gånger i den här kombinationen. Då betyder Berthold eller Skoda och W betyder spik, så det är namnet. Det ordet betyder helt enkelt beskåda spiken, beskåda handen.

34:19
Det är riktigt häftigt att se och då tänker man direkt på det Jesus gjorde farten när han hängde där på korset.

34:25
Exakt. Och det finns ett bibelställe som pratar också om just det. Det skrevs 700 år innan det här ägde rum, att han blev genomborrad för våra synders skull, så spikarna spikades genom hans, hans händer och allt här finns i liksom inbäddat i vår hjärna. Och man kan tycka att det är långsökt. Eller jag tycker inte det också och jag tycker det är superhäftigt. Men oavsett så är det en liten bonus bara. Kan man säga.

34:47
Med det sagt som har men det var ett väldigt spännande och väldigt intressant att se just det här och du liksom snuddar lite på det här. Men om att den här guden som ligger bakom allt detta, han som har liksom gett oss livet, Han som liksom gett information i form av det inne i våra kroppar och vi är så komplext byggda men ändå så fungerar vi så naturligt. Och allt det här så så visar det också på att människan finns till, inte bara för att existera för existerande skull, utan det finns ett syfte och en mening för varje människa. Det är så enligt den kristna tron i alla fall.

35:22
Och det syftet och meningen som också försvinner utan Gud. Och det är då det här kommer in också. Men vad är meningen med livet? Jo, men jag skapar mig min egen mening. Mina barn blir meningen. Eller mitt äktenskap eller min karriär och så vidare. Så utan Gud så finns inget syfte. Men precis som du säger att med Gud så har Gud redan ett syfte och mening med människan.

35:43
Exakt så gör man precis. Och det finns en kille i bibeln som heter David som liksom förstod det här och blev fascinerade över Guds storhet i den lilla människan. Han liksom såg människan och det finns en mening med ens liv och han säger så här i psalm 39 och vers 13 till 16 som man kan läsa. Då säger han så här Du skapade organen inne i min kropp och du vävde samman mig i min mors livmoder. Jag prisar dig för det förunderliga att jag är så underbart skapad. Dina verk är förunderliga och det vet väl mitt skelett. Var inte dolt för dig när jag formades i det tysta och när jag vävde samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes och i din bok blev varje bestämd dag i mitt liv inskriven innan någon av dom började. Det finns så mycket att säga kring det här med just att Gud såg honom innan han ens fanns och existerade, att Gud står utanför tid och rum, att han ser så mycket längre än vad vi någonsin kommer att göra. Och han känner oss vid namn så i Bibeln också att vi är inte bara liksom några med en klump cell som har utvecklats och så bara existerar vi liksom bara för ingenting, utan det finns ett syfte. Det finns en mening. Det finns ett värde. Och vi är.

37:03
Inte bara resultat av slumpen, det bara råkar så och så det bara råkade bli. Så då är du där. Så du du, man är inte en slump och det är liksom att man råkade födas eller att att jag råkade bli den jag är nu. Det fanns en tanke bakom.

37:18
Ja, verkligen. Och jag gillar att han säger det här och får med sig det i det här med att om än i din bok, att i livets bok så bestämde du Gud kring hur mina dagar skulle vara och att det finns en mening med mitt liv. Att det är någonting jag ska ska uträtta här på jorden inte bara existera utan få leva ett liv som Gud har designat mig för.

37:38
Precis och bara lite kommentar kring det så att det inte föder en en fråga och det är att en att att Gud har en tanke och ett syfte med ditt liv och han har tänkt att ditt liv ska vara på ett speciellt sätt, men det betyder inte att det är han som bestämmer alla dina val, för du kan välja en fri vilja. Du kan välja att inte göra det som Gud har skrivit i sin bok En kristens liksom ultimata mål och där man hittar som mest tillfredsställelse. Det är just att ta reda på Gud. Vad är din plan för mitt liv? Vad vill du att jag ska göra? Och det kan vara att bli företagare eller vara en fem barns mamma eller pappa. Eller det kan vara så, det kan vara vad som helst, men det finns ändå en tanke och och en plan.

38:23
Och tillbaka till det här också som vi pratar om kring det här med att det finns ett värde. Och det finns det i prat om människovärde, att man går i parader eller man gör andra manifestationer för att visa på ett värde. Och den kristna tron visar enormt mycket om och kring det här med människovärdet. Alltså det att Gud skapade oss med ett värde och det ganska häftigt var det i alla början. I Första moseboken, i Gamla Testamentet, i kapitel ett och vers 27, då står det så här Och Gud skapade människan till sin egen avbild. Lik sig själv skapade Gud människan. Till man och kvinna skapade han dom så att du och jag är liksom vi är lika den, den Skaparen som har format oss.

39:07
Och sagt Han har gett oss ett värde och ett annat sätt att mäta värde också. Det är ju att att någonting är värt det som någon är beredd att betala för det. När det här spelas in till exempel så är det lågkonjunktur i Sverige och huspriserna har sjunkit och huspriserna sjunker. Inte för att någon gubbe som sitter och tänker nu sänker vi priset på alla hus utan huspriserna sjunker därför att ingen som är beredd att betala det liksom i budgivningen. De som den som säljer vill sälja huset och då blir inte huset mer värd än vad den som vill betala för den. Åtminstone där och då. Sedan kan huset öka i värde och priset kan ändras längre fram. Och det här kan vara så klart jättejobbigt och förödande för i vissa situationer. Och då är det så här att att Gud valde att kliva ner till jorden och så valde han att leva ett perfekt liv och vara helt utan synd. Och trots det så valde han att dö för våra synder, alltså byta ut våran synd mot sin rättfärdighet på korset. Vi nämnde det i något av de tidigare avsnitten och på korset så väljer Gud att betala med sitt eget liv för dig och mig och det är det som sätter hans fattigdom, den högsta prislappen som går att sätta på. En människa har sagt Du, jag värdesätter dig lika mycket som jag värdesätter mig själv. Det är därför jag är beredd att dö för din skull. Så är det därifrån vårat människovärde kommer. Och som sagt, utan så kan vi inte prata om. Man kan tycka att människor är värda men då kan någon annan tycka att människan inte är värd och jag har inget att sätta emot för att det finns ingen objektiv sanning som kan tala om för oss vad en människa faktiskt är värd, utan det blir bara en åsikt. Men när vi vet att det är Gud som har skapat liv, att det är Gud som ligger bakom allt det här, då vet vi också att det är han som har bestämt värdet och du som lyssnar. Och jag och Irena och alla som finns i den här världen, oavsett vilka vi är. Vi är oerhört värda i Guds ögon och när man då tittar in i våra liv och när man tittar in i komplexiteten i människan och hur vår hjärna funkar då vi inte ens gått in på bara ord. Det här är så otroligt häftigt. Gud liksom, Det står i bibeln. Han slösat sin kärlek på oss. Han har liksom bara en lärare, han har bara överallt och gjort oss så komplexa och så fantastiska. Och det är det som är den kristna bilden av vad är en människa och var kommer livet ifrån?

41:33
Så bra sammanfattat, verkligen bra avslutning där och vi känner oss nu klara kring just det här avsnittet. Varifrån kommer livet? Jag hoppas att du som lyssnare har fått med dig lite mer kring hur man kan se på livet och varifrån livet kommer utifrån en kristen perspektiv. Och det vart väldigt, väldigt spännande tycker jag i alla fall och det är alltid bra att få liksom man blir påmind. För just är det ju så här det är. Så nästa vecka så kommer vi prata om att Jesus verkligen Gud, så har Jesus själv sagt. Eller det bara någonting vi människor har sagt om honom. Så det kommer bli väldigt spännande.

42:10
Det blir väl spännande. Det här avsnittet är en del av det vi pratar om. Just vem är Guds egenskaper? Hur är Gud? Hur är Jesus? Men också för att du som lyssnar på det här och har en muslimsk bakgrund. Du kanske har varit muslim, har blivit arg, slutat tro på islam eller så tror du fortfarande på islam oss. Men saker liksom och ser om om den kristna tron har någonting att ge, då är det just den här grejen man plockar fram. Att nej, Bibeln säger inte att Jesus är Gud, utan Jesus är bara en en profet för de båda De här två sakerna som vi ska svara på gemensamt.

42:46
Så tack för att du lyssnar och fortsätt vara en flitig student som går kursen så återkommer vi snart igen. Ha en underbar dag!

Alla avsnitt