Är Jesus verkligen Gud?
Avsnitt #8

Är Jesus verkligen Gud?

Idag pratar vi om Jesus verkligen är Gud. Många religioner som också tror på Jesus, som t ex Islam och Jehovas Vittnen förnekar att Jesus är Gud. Om Jesus inte är Gud så faller kristendomen. I det här avsnittet går vi igenom både flera ställer där andra i Bibeln säger att Jesus är Gud och ställen där Jesus själv säger sig vara Gud.

Bibelställen som tas upp:

  • Johannesevangeliet 1:1-5 och 1:14-18
  • Jesaja 7:14
  • 1 Johannesbrevet 5:20
  • 2 Moseboken 3:13-14
  • Lukas 22:63-71
  • Daniel 7:13-14
  • Psalm 110:1
  • Filipperbrevet 2:6-11

Saker att reflektera över:

  1. De flesta religioner i världen tycker att Jesus är bra person, en andlig ledare och ett gott exempel. Men vad tror du att det beror på att de flesta religioner också gärna påpekar att han inte är Gud?
  2. Jesus som är Gud föds in i världen som en liten bebis. Han behövde lära sig prata, gå, äta själv och läsa och skriva. Hur påverkar Jesus mänskliga sida din syn på Gud?
  3. Gud kliver ner till jorden och betjänar människor och tvättar sina lärjungars fötter. Får det Gud att bli större eller mindre i din ögon?
Avsnittet i textform
Denna transcript är auto-genererad och kan innehålla fel.

0:27
Hej och välkommen till grundkurs i kristen tro. Det är Irena här tillsammans med.

0:33
Hemen här också.

Det där var sjukt skumt, tanken var att det skulle vara drum rolls, så blev det jättekonstigt. Men vi kan inte avbryta nu. Nu fortsätter vi i det här.

0:50
Kring vad vi gör. Men i dag ska vi prata om att Jesus är verkligen Gud. Det är ett ämne som är så sjukt spännande faktiskt för att det finns lite motattacker kring det här. Sa han att han var gud eller är det bara någonting en andra sa om honom och så vidare? Så det kommer bli ett spännande ämne. Så jag är redo för att kicka igång mig. Hoppas du som lyssnar mår bra också. Nu kan du inte svara för dig för att jag har inte. Men hoppas du mår bra och känner att du får med dig otroligt mycket i den här kursen.

1:21
Det har varit mycket komplicerade grejer de senaste tre avsnitten, men nu går vi in lite mer på sådana andliga saker igen. Även om det här med vetenskap och som också.

1:33
Är ett favoritämne också, måste jag säga att det är.

1:37
Precis så. Även om det också innehåller andliga saker så kan det vara skönt. Och nu så är man tillbaka till liksom vissa andliga saker är ju intressanta. Men, och det här och det här är ju en en fråga som vi har valt och inkludera därför att just att man tror att Jesus är Gud är det som definierar själva kristendomen. Eller om det är som om du är en kristen eller inte, finns ett bibelställe som säger att om du med din mun bekänner att Jesus är Herre Jesus med.

2:12
Hjärtat, så tror man att med munnen bekänner.

2:14
Man precis allt och att det du tror är inte bara

kristendomen kan inte bara då och då vid platsen för att bara tro på Gud i allra största allmänhet, utan just att Jesus är Gud. Så det är en av anledningarna till varför vi har det här och att alla tros samfund eller religioner och så vidare där man inte tror att Jesus är Gud. De kan inte räknas som kristna. Även de som tycker sig vara kristna, till exempel Jehovas vittnen och Jehovas vittnen, läser samma bibel som vi läser. Men de har bytt ut några olika saker och de tror inte att Jesus är Gud. Men för övrigt så tror de väldigt mycket likadant och därför så klassas inte jag och deras vittnen som en som kristna som kristendom, utan de klassas som en en sekt av resten av kristenheten. Alla några miljarders kristna som finns i världen. Men en annan anledning också det är just det här att jag har ju själv växt upp som som muslim och det här är en stor fråga inom inom islam då att man säger att Jesus inte är Gud utan Jesus är bara en profet. Men sen har man gått steget längre och så säger man att Bibeln själv säger inte att Jesus är Gud och så försöker man visa det utifrån utifrån det som Bibeln. Om du har en muslimsk bakgrund, du kanske är troende muslim eller så har du lämnat islam och du lyssnar på det här för att ta reda på det som är. Kristendom är någonting och då skulle jag vilja bara uppmuntra dig till att om du undrar vad Bibeln säger om Jesus, gå då inte till muslimer och fråga vad Bibeln säger om Jesus. Den går till de kristna för det är deras bok som som frågan gäller. Och det är det det här samtalet kommer handla om. Just att vi ska visa på att Jesus faktiskt är det han säger. Faktiskt att han är Gud och inte bara på ett ställe utan det står på en massa olika ställen i bibeln som genomsyrat och igenom sprängt i hela Bibeln.

4:19
Jesus sa att vi kickar igång det hela nu direkt, men.

4:28
Vi tänkte när vi skulle starta med det här så kommer vi dela upp det lite i två delar kan man säga. Det första vi vill göra det är att vi vill visa på att Bibeln i sig säger att Jesus är Gud och för de allra flesta så räcker det gott och väl för att vi bygger våran tro på på Bibeln om de första. Det allra första avsnittet i denna kursen handlar just om Bibelns trovärdighet och att det är det vi bygger vår tro på. Men men, sen så kommer då den här kritiken. Ja, ja, det står att Jesus är Gud, men han har själv inte sagt och det blir liksom liksom andra halvan av det här avsnittet där vi ska visa på hur Jesus själv har sagt att han är, att han är Gud. Så är det. Och om vi börjar med den första delen så ska vi ta upp några olika bibelställen. Så nu kommer vi läsa mycket bibeln och som vanligt så kommer vi ta det långsamt. Och det är helt okej att om du lyssnar att plocka fram din bibel om det är pappers bibel eller om det är i en app och så slå upp och läsa själv för det ger väldigt mycket att du får faktiskt stå och läsa att det faktiskt står som vi säger, att det står och vi kommer bara plocka fram några av de massor med olika ställen som handlar just om Jesu gudom. Men vi tror inte att de ställena räcker gott och väl. Och så kan man fortsätta och lägga till ytterligare 10:20 ställen utöver det här. Och det första stället vi kommer läsa på det är i ett av evangelierna som heter Johannesevangeliet och vi ska läsa kapitel ett och vers ett och då står det så här

I begynnelsen ska vi se om vi hittar den som står så här. I begynnelsen var Ordet och så står Ordet med stort H och det har sin förklaring. I begynnelsen var Ordet och änglarna och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud. Så i början så fanns ett ord, det fanns och Ordet fanns i början. Ordet var hos Gud och Ordet var Gud själv. Och sedan så står det att han var i begynnelsen hos Gud. Så plötsligt så står det inte om Ordet, utan nu ändras det till ordet Han. Vem är han? Allt blev till genom honom och utan honom blev ingenting till. Och det som är till så allting är skapat genom det här ordet, genom den här personen i honom var liv och livet var människornas ljus och ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det. Och sen, då kan man hoppa fram några verser till vers 14 så vi är kvar i samma kapitel. Så fortsätter den prata och så står det och ordet som är ord som är Gud och som är den än en person. Och Ordet blev kött och bodde bland oss och vi såg hans härlighet. En härlighet som den enfödde har från Fadern, och han var full av nåd och sanning. Så plötsligt så blir då det här ordet som är Gud. Det ordet får en köttslig gestalt. Det intar liksom den inkarnerade in. I våran värld kallas det för och blir en människa. Och den människan, det läser man när man fortsätter läsa och det framgår i den här texten och den i sin helhet att det är att den personen är Jesus själv. Så liksom första stället som vi vill ta upp som talar om just att Jesus är Gud.

7:52
Precis.

7:53
Men det är inte han som säger det. Men det står att han är Gud.

7:57
Exakt. Och det här är att han bodde bland oss jag också. När man tittar på julevangeliet till exempel, så föds ju Jesus som det här barnet där det står också Gud med oss. Emanuel där Gud är en av oss som refererar även till den händelsen där och vi går vidare och läser i Första Johannesbrevet kapitel fem och vers 20. Då står det så här. Vi vet också att Guds Son har kommit och gett oss förstånd så att vi kan känna honom som är sann. Och nu lever vi i den sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. Så här är det ännu en bekräftelse på att Jesus är Gud. Men det är som sagt någon annan som säger detta om honom, om att han är den eviga Guden och.

8:50
Han kan inte bli så mycket tydligare fast det står allt i en och samma mening. Vi behöver liksom inte hoppa upp och ner utan det står just Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. Så där är det supertydligt.

9:04
Exakt När man tittar i Bibeln så ser man att det är vissa människor som hade svårt med att Jesus vanligt. Så var det inte liksom det vanliga folket som hade det, för Jesus gjorde mirakler, han liksom helade han, han hjälpte människor och han predikade liksom Guds ord och de kände att de kunde komma till Gud som de var och så vidare, utan det var oftast de religiösa som hade svårt med Jesus och det svåra de hade med Jesus var inte för alla de goda gärningar han gjorde, utan det var just det här att de tyckte att han sa att han var Gud, liksom det var det som störde dem, att han indikerade och liksom gav lite repliker på som de förstod. Och han refererar till och påvisar att han faktiskt är Gud. För de kunde Gamla testamentets skrifter och Jesus hänvisar ofta till Gamla testamentets skrifter som bekräftelse på hans gudomlighet, så det var det som störde dem enormt mycket. Men frågan kvarstår fortfarande. Det här med att ha Jesus själv, att han var Gud.

10:08
Om du förväntar dig att Jesus ska säga just de här tre orden i rad Jag är Gud, då kommer du inte hitta det i Bibeln. Det finns inget bibelställe där. De tre orden är liksom i följd. Jag är Gud. Men Jesus har sagt på en massa andra sätt att han är Gud. Och för att förstå mycket av det här så behöver man förstå sig på kulturen som de levde i. Man behövde förstå olika begrepp som de pratade om.

10:33
Alltså betyder också Gud.

10:35
Som han precis om Exakt så förstår man inte de här sakerna. Då kanske man har lite svårare och se att Jesus faktiskt säger Jag är Gud fast i en annan menings uppbyggnad och det han inte förstår. Språket är ju superviktigt. Jag tittar till exempel på eller har tittat på en serie. En riktigt hemsk helhet. Jag vet inte varför jag såg det bara. Handlingen är super spännande. Lite Pico bland oss som vet vad det är för serie så bara är den kanske jag lägger på den att den är en gangster serie från ett disco i Skottland eller Irland eller eller nåt sånt där. Och det är mycket simplare än skjutningar och mord. Och jag.

11:17
Har inte sett.

11:18
Och så vidare. Men du är en mycket bättre människa. Man säga exakt det, det förklarar saken i sig, men i deras som om man inte förstår sig på deras språk så kommer de inte förstå liksom vad det är de pratar om. Och det finns lite olika ord som är som används i det som gangster kultur. Men bara för att ge några exempel, till exempel ordet kabel eller scratch. Det vad det betyder? Ingen aning. Det betyder pengar och man är asocial för att säga att man är man och för att man lyssnar som inte fattar det här. Vi förstår ju ingenting, men de själva vet ju exakt vad det dem de pratar om. Finns några saker, typ is betyder diamanter mot väggen. Kan ni gissa vad det betyder? Det betyder ambulans adress och den är lite förklarande.

12:09
Lite logik.

12:10
I det. Eller så är det kört i den och betyder polisman bara bara i det svenska språket. Du och jag är ju från två helt olika platser i Sverige, även om man inte kan tro det. Jag är ju från Malmö, Sveriges bästa stad.

12:28
Det är det och jag är från Stockholm så att jag alla oss stockholmare där. Men i alla fall.

12:36
När jag flyttade till Lund och det har man inte ju för att jag pratar inte skånska för att när jag flyttade till Stockholm och så blev.

12:43
Det Stockholm och efteråt.

12:45
Precis. Vi gick i en bibelskola där jag träffade dig. Exakt då kände jag mig så himla dum.

12:50
Med mitt.

12:51
Skånska och jag tycker man ska inte behöva vara det för jag jag tycker så här. I framtiden så kommer det hända att att uppsala dialekterna bara försvinner och det tycker jag är super synd. Jag tycker inte det är det är bra. Men hur som helst, i Malmö så brukar vi säga eller i Stockholm så började jag höra folk säga så här att man kan baxa en cykel och vad betyder baxa en cykel att stå precis sagt I Malmö så betyder baxa att ha sex med ha.

13:20
Det är något helt annat. Men det är många som en grej som jag tänkt på när jag var i Malmö och så drar man lite slang. Har kommit på alla men det var verkligen skillnad på saker och ting liksom så att ni har fått det bakfoten där nere i Skåne.

13:34
Vem har rätt?

13:35
Men det är skillnad och jag tänker nu refererar du liksom till en gammal gangster film eller jag vet inte hur gammal den är men en och så. Men även idag så är det kriminella nätverk i förorterna. Man har ju olika namn för olika droger och så vidare och det ser man bara på sociala medier hur man delar saker till Ha det här och det här. Men säg inte liksom hej, kom och köp kokain hos mig utan man delar det med helt andra emojis och ord och så vidare och det finns än idag.

14:02
Exakt. Det är inte det att att Jesus försöker dölja vem han är, utan det snarare att för oss så förstår inte vi vad det han säger för att vi vill poängtera det språket och det och det faktum är det att Jesus säger det är 01:01 begrepp. Och det begreppet är just att Jesus säger Jag är Gud, men han säger så här Han säger Jag är och det begreppet kommer vi prata om. Vi nämnde lite i förra avsnittet att vi kommer att prata om det, men jag är är själva definitionen av Guds namn.

14:36
Precis det där är ju liksom den näst högsta definitionen skulle man kunna säga. För jag kommer att återkomma till vad som är det högsta definitionen av Guds namn. Men just av att man säger att man är Gud och likadant kan man ju titta på, för Jesus refererar mycket till Gamla testamentet. Han bekräftar Gamla testamentets skrifter och likadant där så ser man att Gud presenterar sig för Moses, till exempel när han uppenbarar sig för honom vid den här brinnande busken. Och så säger han till Mose att nu har jag utvalt det till att vara en ledare och föra mitt folk bort från slaveriet intill, liksom det här förlovade landet. Och så säger Mose till honom Jag, vad ska jag säga er till folket om de undrar Vem är det som har sänt mig? Och då säger Gud säg Jag är, har sänt mig?

15:24
Tänkt att vi kunde. Kan du läsa det då? Det blev väldigt väldigt tydligt och det hittar vi då i Andra moseboken, kapitel tre,

13:14 så står det så här. Men som också till Gud som Mose hade fått liksom den här uppgiften Du ska gå och befria folket. Så började versen med män som måste till Gud. Om jag nu går till israeliterna och talar om för dem att deras förfader Gud, har sänt mig, så kommer de att fråga Vad är hans namn? För vi vill veta vilken Gud satt i den här. På den här tiden så fanns det massa olika avgudar och så vidare så de ville veta vilken Gud pratar om och vad är hans namn? Vad ska jag svara då? Fråga mose då till Gud och då säger Gud Jag är den jag är. Det här pratar vi också om i det här avsnittet om universum. Att Gud är utanför tid och rum. Han är ingen början, han har inget slut, utan han presenterar sig just med de orden Jag är den jag är, som Gud. Säg till israeliterna att att han som heter Jag är har sänt mig dit. Det är inte en mening, utan det är liksom det namn jag är, är 01:01 namn. Och det där begreppet jag är använder Jesus om sig själv. Han säger Jag är.

16:42
Och vi ska titta på just den här händelsen kring när Jesus refererar till det där. Det han säger om sig själv är att han är Gud och vi kommer börja i Getsemane trädgården där Jesus är med sina lärjungar. Det strax innan man kommer och gripa Jesus på natten och föra honom till att korsfästas och vad som händer den natten. Hela denna händelsen kan du läsa i Lukasevangeliet kapitel 22 och från vers 63 till 71. Det vi gör nu är att återberätta den här händelsen i grova drag så att poängen kommer fram.

17:17
Och backdrop till det här är ju just det att Jesus har precis sagt de här orden Jag är den jag är och folk eller jag. Han har använt det här namnet om sig. Jag är och folk är rasande.

17:29
De religiösa, de.

17:29
Religiösa precis är rasande, inte är som sådant som du nämnde det vanliga folket utan de religiösa ledarna. Och de är rasande. Och Jesus har precis haft den sista måltiden med sina lärjungar och och han vet att hans tid kommer att han kommer bli korsfäst. Han är liksom han vet allt som ska hända redan i förväg. Så han är i den här gården, i den här parken som heter Getsemane då. Och så är han i bön. Och så händer det.

17:56
Han kommer precis. Och då kommer ju Judas, som är en av hans lärjungar. Och så kommer han med den här truppen, med armén och soldater och som under nattetid, den där när allt annat är liksom nedsläckt och folk är hemma och sover, så kommer de och arresterar Jesus. Och det man får tänka på här är att Jesus har ju om han inte är Gud så finns det ju inga fördelar med att han håller på och fortsätter att påstå med att han är Gud. När man är i en situation som börjar bli ganska knivig och ganska jobbig och ganska hetsig. Så de kommer dit på natten och de sätter liksom ögonbindel på honom. De arresterar honom, de för honom liksom vidare till en annan plats och så börjar de slå på honom. De misshandlar honom, de förolämpar honom. Han är helt för sig själv. Han är försvarslös. Det här sker så sent på kvällen så det är ingen annan vittne där och det överses av de religiösa ledarna och även de är korrupta i sig själva genom att de går och gör det här mitt under natten liksom.

19:02
Och de griper honom innan de ens börjar ställa frågor. Så de ställer inga frågor om det, bara de tar lagen i egna händer, de tar honom och griper honom och det är inte förrän solen sedan kommer upp som de börjar ställa frågor till honom och vem vet vad som var som har pågått, liksom helanden. De kan ha slagit honom, förolämpat honom och alla de här sakerna hela natten. Och sedan så börjar frågorna komma.

19:31
Precis så där när han står där inför inför de religiösa och inser liksom alla de här och står där i förrådet och frågar om inte de här frågorna är med. Varför hjälpte du dem, den sjuka mannen där vid porten? Eller varför gjorde du det här? Allting av det här liksom, det hade ingenting med det att göra. Varför är du så god människa utan Deras fråga handlar om att de vill trycka på knappen att han skulle där och då offentligt bekänna att det är du, Gud.

20:00
Jag har hört dig säga Du är Gud. Nu vill jag att du ska säga det inför alla och för nu har vi liksom fler vittnen för att de vill säga det de vill höra honom säga det offentligt inför, liksom både inför fler judiska ledare men också inför de.

20:16
Politiska ledarna.

20:17
Precis som de de romerska ledarna och så vidare. Därför att om Jesus säger att han är Gud, då hävdar han och det är det de vill få dit honom för han du har hädat. Det betyder att vi kan döda dig nu för att du är död. Och säger han att han är Gud så betyder också att han är kungars Kung och Herrars Herre. Och det betyder att Jesus då sätter sig över Cesar. Han sätter sig över kejsaren och gör sig till fiende med liksom romarriket självt, inte bara judarna och det svenska folket utan romarriket själv. Och det har lett till det ska man inte.

20:52
Göra exakt så om inte Jesus var Gud så är det nu liksom hans tid är inne och man ser så att du verkligen bekänna färg och säga Jag är inte Gud. Och för att vi ska förstå det här scenariet lite mer i vår nutid så skulle man också kunna likna det med att som ett exempel att någon kommer in på din arbetsplats och sen så sätter man liksom ett pistol i ditt huvud och så ska du bekänna någonting och där och då så det enda rätta är att säga sanningen så att du bara överlever det. Du ger liksom nycklarna till kassaskåpet. Du säger koderna för att komma in, du vill rädda ditt liv. Det är liksom en sådan faktiskt intensiv situation som Jesus befinner sig i.

21:32
Och där kommer ju de här gangster referenserna igen och det är det. Och det är precis som du hade kunnat ta en sån enkel väg ut från den här tortyren. Säg bara sanningen. Säg bara att du inte är Gud för du, för om du inte är det så säg att du bara inte är det. Då skulle vi inte sitta här och spela in det här poddavsnittet. Han skulle inte blivit korsfäst. Ingenting av det här hade behövt äga rum.

21:56
Men vi läser den här händelsen. Även om vi sa att vi skulle referera till det så läser vi några stycken ur den i Lukasevangeliet kapitel 22 och från vers 66 hoppar vi in och då står det så här. Tidigt nästa morgon samlades folkets ledare och översteprästerna och de skriftlärda. Jesus fördes då till rådet och de frågade honom Är du Messias? Säg oss som det är. Han svarade att om jag säger det så kommer ni inte att tro mig. Och om jag börjar fråga er om något kommer ni inte att svara. Men från och med nu kommer Människosonen att sitta på maktens högra sida. Och vad som händer här är att de nästan river sina kläder och bara hör ni inte? Han hädar för att han refererar än en gång till Gamla testamentets skrifter som påvisar om Jesus gudomlighet och med de här orden så identifierar sig Jesus som den här jordiska människosonen med den här gudomliga messias gestalten som man kan läsa om i Gamla Testamentet i Daniels bok kapitel sju och vers 13 till 14. Det ska vi läsa strax, och även också i Psaltaren, vers 110 och vers ett, som vi också ska läsa strax. Men vi tar den första som refererar till den här gudomliga messias gestalten i Daniels boken, kapitel sju, vers 13 till 14. Vi bläddrar dit då så rusar i min syn om natten såg jag och se en som liknade en människoson kom med himlens skyar. Han närmade sig den gamle och fördes fram inför honom, åt honom. Alltså den här Människosonen. Åt honom gavs makt och ära och rike och alla folk och stammar och språk ska tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde som inte ska ta slut, och hans rike ska inte förstöras. Och vad Jesus säger till dem inför det här rådet är att han säger Den här Människosonen med den eviga makten och gudomligheten, Det är jag.

24:00
Exakt och kom ihåg då att universum än en gång ska komma tillbaka till är inte evigt, utan det enda som är evigt, det är Gud själv. Och Jesus säger då att det är jag som är den här personen som har den här eviga makten och som har det här eviga väldet som inte ska ta slut. Och det har ingen början och inget slut.

24:21
Och redan där så jag kan se de religiösa framför mig, hur de bara bli helt medvetet. De blir ju helt galna av det här, så det går inte att säga tydligare att jag är Gud. Och på det så bara fortsätter han. Och så refererar han till Psaltaren där David säger detta i kapitel 110 vers ett så säger Herren sa till min Herre.

24:48
Barbara än en referens. Vi har som sagt pratat om det här med i förra avsnittet om det här med Jehova, att det är när Gud presenterade sig själv så sa han Jag är och när han säger Jag är, då är det just Jehova som ska göra det. Jag vet precis vem som som som används, det här och det här namnet. Det var så härligt så att folk fick inte ens säga jag vet. Och idag vet vi inte ens hur det namnet uttalas. För att i flera tusen tusen år så använder man inte det namnet utan man bytte ut den mot ett annat namn som är Adonis. Och det är det ordet som står här och det som står i Psaltaren 110 vars syfte är att Jahve sa till min Herre, sätt dig på min högra sida. Gud sade till Min Gud kommer sätta dig på min högra sida Det här är Treenigheten som är förklarad på ett på ett väldigt vackert sätt. Och så fortsätter den tills jag har lagt dina fiender som en pall under dina fötter och så och så och så. Och så fortsätter då den här texten som vi läser om. Vi backar bandet till Lukasevangeliet. Vi var i kapitel

22I kapitel två i vers 66. Vi läste 69 och nu kommer vers 70. När de hörde honom säga det här så står det Då sa de allihopa alltså är du Guds son. Men Jesus svarade Det är ni själva som säger att jag är det. Ni själva vet jag.

26:24
Jag vet precis, och det här är liksom anspelning på det högsta Guds namn. Och det var det som jag liksom sade där i början, att ni, ni, Jesus, är, att jag är liksom det högsta definitionerna av det namnet som man kunde tillåta och säga högt.

26:38
Precis, och då kan man tänka fast här står det att det är de som säger se det här. Men vi fortsätter läsa i vers 71 Då så sa han Då sa dem igen Vi behöver väl inga fler vittnen? Nu har vi hört honom säga det själv. Så Jesus själv säger Jag är och det är det namnet som används i Gamla testamentet för det högsta namnet, för att beskriva vem Gud är. Och så säger Jesus till de han vet att det största och högsta namnet i Gamla Testamentet, det som inte är det som är så heligt så att ni inte ens får nämna det vid namn. Det är det jag använder på mig själv. Ja, det är jag som är.

27:17
Jag vet precis och det han refererar till det i de här Gamla testamentets skrifter där de förstod exakt vad han syftar på. Alltså de kunde kunde de här texterna som rinnande vatten. De. Ända sedan barnsben har de lärt sig kring de här texterna om vem Gud är och om hur Gamla testamentets Gud har varit, vad han har sagt om sig själv, vad folket genom generationer har trott på, Abraham, Isak och Jakobs Gud och så vidare och så vidare, så att när han säger detta så är det inte bara informationsutbyte utan det är revolutionerande ord över att han påstår att han är Gud.

Så när Jesus fick den här frågan om han är Gud så kan man ju se också att han har aldrig känt behov av att gå runt med plakat som hävdar att jag är Gud eller bevisa något för någon, utan han är Gud som blev inkarnerad och blev en människa och han visade på att han är Gud på flera olika sätt. Det är bara Gud som kan förlåta syndare. Det är bara Gud som kan väcka döda från dem till liv igen. Och många andra saker med den högsta bekännelsen har varit just kring det här att han själv säger att han är Gud.

28:27
Exakt. Och som sagt, precis som det nämndes så Jesus hade aldrig behovet av att hävda sig själv till det som han var. Men precis exakt så är det inte att man kan skriva på det. Jag är Gud och gå och visa det, utan utan han kan vara så trygg och så säker i sig själv. Men med det sagt så var han inte heller kryptisk och hemlig med dig, utan han sade liksom öppet till alla och det var det som fick honom dödad. Det var inte som som sa att han var så himla fin människa så vida vi är så irriterad på att han är så god så därför så dödar vi honom. Utan det var just att han hade hävdat han hade sagt jag är Gud och det här är bara ett av väldigt många exempel.

29:09
Men just det här flera gånger liksom. När han också pratar med de här religiösa som forskar i skrifterna, så säger han till exempel i Johannesevangeliet kapitel fem Där säger han Ni forskar i skrifterna och därför att ni tror att ni har ett evigt liv i dem. Och det är dessa som vittnar om mig, så att även där har han, liksom du, att han har gett dem lite påpekat där och då. Och de har ju samlat på sig så mycket material nu så att nu, nu ska vi arrestera honom just på grund av att han har till och från hävdat att han är Gud till sist.

29:39
Och när andra säger om honom för det var några som ändå trodde på honom och som bekände honom som Gud. Det är också ett tecken på det att att han han han tillrättavisade aldrig dem. Så när någon sa att Jesus, du är Gud, så sa han absolut inte. Jag är bara en profet. Du ska inte tro att jag är Gud, utan utan han bekräftade deras bekännelse och en sådan stor det är att det finns en person i Bibeln som heter Tomas. Han heter egentligen Tomas Tvillingen, men vi brukar kalla honom för Tomas Tvivlaren. Lite synd om honom tycker jag på grund av det. Men men. Det som hade hänt är att alla lärjungar hade fått se Jesus uppstå. Den sista hade uppstått från de döda och visat sig för sina lärjungar vid ett tillfälle. Men Tomas var inte där. Så när de då hans kompisar som har sett Jesus, säger till honom Har du vi har sett Jesus och han är uppstånden! Och det säger han. Ja, jag måste säga att jag önskar att det var sant, men jag måste få se det med egna ögon först. Om jag inte får se hålet i hans sida där man sköt in spjutet och man inte får se hålen i hans händer efter spikarna, då kommer jag inte kunna tro. Jag vill ha bevis. Och mycket riktigt så visar sig Jesus igen. Men den här gången så var Tomas med och då börjar Tomas att tro på Jesus och så står det att Tomas faller ner på sina knän och så säger han Min Herre och min Gud till Jesus. Och Jesus säger inte Jag tror du har missförstått Tomas. Jag har aldrig nämnt. Jag har aldrig sagt att jag är Gud. Jag är för jag är förvisso en bra människa och så är jag inte Gud. Och han gjorde ingenting av det där, utan han tog till sig den här bekännelsen av att vara just Herre och Gud. Och som sagt, det finns massor med fler bibeltexter. Men för att hålla det här avsnittet kort så kan vi inte ta upp allihopa.

31:26
Vi tar bara en sista del där Jesus skröt om att han var Gud och vi läser den i Filipperbrevet kapitel två och från vers sex och framåt till sju så står det så här Han var till. Här pratar man om Jesus. Han var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som säger byta utan utgav sig själv och tog en tjänares gestalt och blev människan lik.

31:53
Och jag tror att det är det här som är lite grann

som jag skulle säga.

31:58
Han summerar.

32:00
Skapar liksom lite likt en rökridå framför våra ögon och att vi inte kan se det klart för att vi förväntar oss att Gud ska vara mäktig och stor och pampig och han ska liksom göra så stora saker. Och Jesus gjorde stora saker. Han uppväckte människor från de döda till exempel. Han helade människor, han tog hand om de fattiga och så vidare och så vidare. Men, men, han kom som en tjänare, han tvättade sina lärjungars fötter. Och det är det som gör att vårat stora ego, Vi kan inte föreställa oss en ledare. Vi kan inte föreställa oss någon högt uppsatt. Vi kan inte föreställa oss en kung över ditt rike som kliver ner och tvättar sitt folks fötter. Men Jesus gjorde det, han som var Gud, han gjorde det. Och om vi inte kan acceptera att att Gud han är sådan, han ödmjukar sig och blev en människa och antog en tjänares gestalt, då får vi svårt med att förstå varför Jesus är är Gud. Det här har lika mycket med våran självuppfattning och hur vi uppfattar en stark ledare. Att det är de erfarenheter vi har av ledare i våran värld. Som om det nu är krigsherrar eller om det är företagsledare och så vidare. De är högt uppsatta, de går inte ner och är med, men folket och om de gör det så så tar vi det som ett bevis för svaghet. Men i det här fallet är det det största beviset för Guds styrka, Guds enorma självkänsla, om man nu får prata om. Han var inte tvungen att skryta utan han var han bara säger Vem är du liksom? Jag är den jag är, jag är och det är det högsta namnet som Gud har i Gamla Testamentet och det är det namnet som Jesus använder om sig själv.

33:42
Amen super, vi avrundar där tänker jag, för det finns så mycket mer att säga kring detta. Men nu har du fått grundläggande kunskap om just att Jesus själv har sagt att han är Gud. Han har refererat till texter som också visar på att han är Gud och andra människor sagt och bekänt honom och att han är Gud. Men framför allt Jesus själv, att han är Gud. Och det finns så mycket mer att gå in i detalj när det gäller de bitarna, vilket är häftigt och nästan något jag vill tillägga.

34:10
Men nästa vecka då är vi inne på avsnitt nio och då kommer vi prata om vad eller vem är den heliga Anden, alltså den tredje personen i Treenigheten? Vad är vad är det? Här är något Och nu blir det riktigt häftigt för att jag ska inte avslöja för mycket. Men men.

34:26
Gud.

34:27
Utan den helige Ande, då är kristendomen väldigt torr och tråkig. Det hela blir väldigt häftigt så det ska vi prata om.

34:35
Men ha en underbar vecka du så ses vi snart igen och ha det fantastiskt!

Alla avsnitt